TOKYO FASHION AWARD

本サイトは、クッキー(Cookie)を使用しております。Cookieは、本サイトの機能と利便性の向上、ならびに分析を目的に使用されています。設定を変更せずに本サイトを継続して利用することにより、Cookieの使用とプライバシーポリシーに同意したものとみなされます。プライバシーポリシーについてはこちらをご覧ください。
This site utilizes Cookie. Cookie is used to improve functionality and accessibility of this site, in addition to use for analysis. Your agreement to the use of Cookie and private policy is presumed by continual use of this site without changing its settings. For details on the private policy, please refer here.

OK

株式会社 三越伊勢丹
株式会社サザビーリーグ リトルリーグカンパニー
ロンハーマン ウィメンズディレクター
根岸 由香里

SAZABY LEAGUE, Ltd.
LITTLE LEAGUE COMPANY
Ron Herman Women’s Director
Yukari Negishi

Tomomi Miyamoto

TOKYO FASHION AWARDの審査員に任命された時の気持ち。

お話を頂きとても光栄に思いました。実際に買う側であるバイヤーに審査をという考え方にも共感を覚えましたし、はっきり言ってしまうと、地に足の着いていない、その先にビジネスとしての可能性をなかなか見出すことの出来ない形式のコンテストが多い中、非常に有意義だと思いました。本当に日本のブランドをサポートし育てていくという考え方に共感し、お返事をさせて頂いたからこそ、真剣に取り組ませて頂かなければと思いました。

世界に数あるアワードの中で、TOKYO FASHION AWARDはどのようなアワードだと思いますか。

先ほども少し触れましたが、とても有意義で、意味のある、地に足の着いたアワードだと思います。ファッションの感性は十人十色。ファッション性やテクニックや感覚だけで判断するアワードも実際に多い中、ビジネスとして一番基本の“売る”という部分をきちんと判断材料に入れている考え方が素晴らしいと思いました。情熱を持って物づくりをしているデザイナーさんたちが、きちんとビジネスとして継続して“夢”を売っていける、その大きな一歩を手助けするようなアワードだと思います。

どのような点を重視して審査されますか。

バイヤーの視点で、バイイングする感覚で審査しました。(弊社にテイストが合うかどうかは基準として関係なく広いバイイングの視点で見ています。)また、肩書きや経歴はほとんど審査ポイントに入れていません。まずはセンスが良いかどうか。“売る”ことは大切ですが、売れるだけでは意味がありません。格好良く、独自性があるということはファッションとして大前提。また世界に発信していくには飛びぬけた感性や独自性が必要です。惹かれたかどうか、欲しいかどうか、着てみたいと思うか、お店でその服を見てお客様がわくわくするかどうか、そこをクリアしてから、価格は妥当かどうか、売れるかどうか、この先にビジネスとしての広がりを感じるかどうかなどを判断の基準としました。

TOKYO FASHION AWARDや東京のブランドに期待することは?

世界各地を見て回って思うのが、日本のファッションへの関心の高さやレベルが世界でも上位にあるということ。NYやパリのファッション関係者たちも、“東京は本当に面白い”“日本製は質が良い”“最も今行ってインスピレーションを受ける国”など沢山のポジティブな意見をくれます。しかしながらその評価とは別に、世界で通用するブランドは実際あまり多くは出てきていません。10年前、20年前よりも遥かに世界は近く身近にあります。それはとてもラッキーなことです。日本から生まれた感性、商品が世界の人の手に渡りそこに笑顔やドラマをもたらす・・・。この先そんな素敵な絵を見ることができたらと思います。人の心を動かすような洋服が日本からもっともっと生まれることを強く望んでいます!

How did you feel when you were appointed as a jury for the TFA?

I felt honored when I came to know about it.I could relate to the idea of making buyers, who is actually on the buying side, do the judging. Frankly, I thought that with many contests without a strong foothold and never leading to business opportunities, this one was worth it.>I totally agree with the idea of supporting the Japanese brands and really helping them grow, and now that I have become a jury, I think I have to be truly committed and take serious efforts.

Globally, fashion contests and awards have been increasing. Of these, what type of award do you think the TFA is?

I touched upon this earlier as well. This is a very significant, meaningful and down-to-earth award.Fashion sensitivity is different in every person.Although there are many awards that judge based only on fashionability, technique and sense, I think the idea of including the "selling" aspect, which is very fundamental to business, as criteria for judgment, is fabulous. This is an award that gives a helping hand to designers who are passionate about their work, to take a giant leap towards sustaining as a proper business and selling "dreams".

Points of Judgment (What types of points were emphasized when judging?)

I judged from a buyer’s perspective, in the sense of buying. (I did not consider whether or not the taste would suite our company. I looked at it from a wider buying perspective.) Also, the titles and background were not taken into account while judging.I started with whether or not there was a good sense of fashion. Although "selling" is important, being salable alone has no meaning. Looking great and being unique is a major premise of fashion. An outstanding sensitivity and originality are also necessary to reach out to the world. Is it attractive, does anyone feel like having it, does anyone feel like wearing it, is the customer excited looking at the dress in the store - these had to be cleared first. Then, whether or not the price is reasonable, will it sell or not, whether or not you can sense business expansion in the days ahead, were included in the criteria for judgment.

Things to expect from the TFA itself and entry brands (Tokyo brands)

After having seen and traveled various parts of the world, I think people have one of the highest level of interest in Japanese fashion in the world.Even those concerned with fashion in NY and Paris had many positive opinions - "Tokyo is really exciting", "The products made in Japan has good quality", "It is a country where you could get totally inspired". However, apart from all this appreciation, in reality there are still not many brands that are world-class. The world has come far smaller than what it was 10 or 20 years back. We are quite lucky in that sense. The fashion sense and products that have originated in Japan reach the people around the world and bring a smile on their face or lead to an emotional moment...... I hope to be able to see such a wonderful scene in the future. I strongly wish that more and more touching and inspiring ensembles be created in Japan.

一覧へ戻る

PRIVACY POLICY

©Japan Fashion Week Organization 2017, All Rights Reserved.

  • Instagram
  • YouTube