TOKYO FASHION AWARD

本サイトは、クッキー(Cookie)を使用しております。Cookieは、本サイトの機能と利便性の向上、ならびに分析を目的に使用されています。設定を変更せずに本サイトを継続して利用することにより、Cookieの使用とプライバシーポリシーに同意したものとみなされます。プライバシーポリシーについてはこちらをご覧ください。
This site utilizes Cookie. Cookie is used to improve functionality and accessibility of this site, in addition to use for analysis. Your agreement to the use of Cookie and private policy is presumed by continual use of this site without changing its settings. For details on the private policy, please refer here.

OK

EMI FUNAYAMA

FETICO

舟山 瑛美 / EMI FUNAYAMA

TOKYO FASHION AWARD 2023
Winner's Interview

Interview / Nov. 8, 2023

舟山 瑛美 / EMI FUNAYAMA

2023SSシーズンにRakuten Fashion Week TOKYOで初参加し、その後TOKYO FASHION AWARDを受賞しパリでショールーム参加、香港で初の海外ショー開催と、気鋭ブランドとしてウィメンズ市場を牽引するFETICO。今後の更なる活躍が期待されるブランドの近況をデザイナーの舟山氏に伺った。

現在のビジネス概況についてまず教えてください。

国内外あわせて38アカウントのお取引先と契約があります。1年前より増えていますが国内では入れたいと考えていたショップさんにはほとんどお取り扱いいただいている状態なので、今後はアカウントを積極的に増やしていくというよりも各取引先と関係を更に深めていきたいと考えています。

舟山 瑛美 / EMI FUNAYAMA

海外での展開はいかがでしょうか?

海外に関しては、24SSシーズンはロサンゼルス、韓国、中国の3アカウントの契約があります。増えたり減ったりを繰り返している感じで、大幅に伸びているという段階ではありません。TOKYO FASHION AWARD(以下、TFA)の支援でパリショールームに2回参加しましたが、今はまだ海外市場のリサーチや展開方法を検討しているタイミングですね。2回目の参加となった24SSショールームでは、TFAとは別に日本のセールスチームが主導するショールームにも出展しました。ショールームに参加することでコレクションを見てもらうことは出来ますが、買う気でバイヤーに来場してもらうためには、事前の根回しやコミュニケーションが重要だと痛感しています。

海外市場を目指すにあたっての手応えはいかがでしょうか?

FETICOは日本的な官能さが特徴だと思うのですが、その見え方は海外から見るとブランドのアイデンティティの強さに繋がりとてもユニークに映っているようです。また、サンプルの段階で品質の高さが分かると言ってもらえるなど、クオリティの高さは評価が高いですね。アイテムとしては、韓国のショップはデニムのようにデイリーに着用できるカジュアルな見え感のあるピースが中心で、露出の多いスタイルが一般的なロサンゼルスだとボディスーツのようにベースだけのピースや透け感のあるピースが中心に買い付けられたりと、エリアによって求められる要素が違っているのも面白いですね。

今後、海外市場を伸ばすにあたって、どのような検討を進めていますか?

海外においても、ブランドの方向性は万人受けするものではなくニッチなので、ターゲットを絞って展開することも検討しています。サイズ的にはアジア圏が攻めやすいですが、中東圏の方からの評判も良くサイズ展開の再考も必要です。エリアでどうこうというより、個々の嗜好性に刺さるブランドだと思うので、まずは認知度を上げることが重要だと思っています。

国内では現在どのようなアイテムが人気ですか?

ボディスーツやインナー系も人気ですが、ニット系のピースが根強く人気ですね。ボディコンシャスなアイテムでもストレッチが効いていて様々な体型の方にお召しいただけるという点や、見たことのないような編み地や糸の使い方がピースとしての新しさに繋がり評価いただいているように感じています。

順風満帆な成長を続けていらっしゃいますが、ブランドとして課題はどのように捉えていますか?

FETICOをスタートして4年目になるのですが、ここまで常に新しいことに挑戦し続けてきてブランドも成長しましたが生産などのタスクも膨大になりました・・・。急成長を支えるチームの状況が大変な状態なので、体制を整えることが課題ですね。

舟山 瑛美 / EMI FUNAYAMA

今回、TFAに応募された理由を教えてください

国内での展開が順調だったこともあり、海外でのセールスに挑戦してみたいと思ったからです。国内若手ブランドの中で、FETICOが客観的にどう見られているのかを知ることが出来る機会であることにも興味がありました。

受賞されてみて、この1年間はどんな経験でしたか?

この1年を通して手探り状態だったところからブランドとして目指していくべき姿が見えてきたような気がします。

TFA応募を考えているデザイナーへ

TFAに応募して受賞するという経験において、ネガティブなことは一つもないから、ぜひ挑戦して欲しいと思います。また、一人でブランド運営している人が多いと思うので、アワードの審査を通して、ブランドのポジションや評価など周囲からの客観的な意見がもらえる点はその後の成長にもつながります。

Interview by Tomoko Kawasaki
Photography by Daichi Saito

Participating in Rakuten Fashion Week TOKYO for the first time in the 2023 S/S season, afterwards being awarded the TOKYO FASHION AWARD thereby participating in the showroom at Paris, and presenting their very first overseas show at Hong Kong, FETICO is leading the women’s market as a spirited, energetic brand. We spoke to their designer, Ms. Funayama, on the current state of this brand who is expected to flourish even further.

First, please tell us your current business situation.

We have tied a contract with a total of 38 accounts, national and international combined. Compared to a year ago, the number of accounts have increased, but at this point, most of the shops we had hoped to carry our items in already are, so from here on, rather than actively increasing the number of accounts, we are hoping to deepen our relationships with existing accounts.

How are your overseas developments?

With regards to overseas, in the 24 S/S season, we tied contracts with 3 accounts, in Los Angeles, South Korea, China. The number of accounts have been going up and down, so we are not yet at a stage of seeing dramatic growth. Thanks to the support from TOKYO FASHION AWARD (hereinafter indicated as TFA), we have participated in the Paris showroom twice, but I feel we are still at a stage of researching overseas markets and contemplating how to develop. During the 24 S/S showroom, which was the second time for us to participate in, we also exhibited in a showroom operated by a Japanese sales team, other than TFA. Participating in showrooms enables us to have our collection seen, but it also became painfully obvious that in order to have buyers visit the venue with the will to buy, prior laying of groundwork and communication is extremely important.

In your quest for overseas market developments, how was the response?

In my opinion, I think Japanese-like voluptuousness is the characteristic of FETICO, but from overseas, this seems to be seen as a powerful identity of the brand, which makes it highly unique. Furthermore, we are highly praised for our high quality. Even at the stage of seeing samples, many people often complimented us on how high our quality is. As for items, in South Korean shops, they mainly choose pieces with a casual outlook which can be worn daily, such as denims, whereas in Los Angeles where exposed styles are common, pieces such as bodysuits which are base only, and highly transparent pieces were purchased. It was interesting to see how aspects in demand differ depending upon area.

岡 ゆみか / Yumika Oka
provided by FETICO

In expanding your transactions with overseas market in the future, what sort of things are you considering?

As in Japan, the directionality of the brand is not one that appeals to the mass but rather, to niche markets, so we are considering developing with a narrow target. Size wise, Asian regions are easier to attack, but we are receiving favorable praise from middle eastern regions also, so we need to reconsider our size range. Rather than difference in area, we feel ours is a brand that appeals to individual preference, so above all, I think it is important to first raise our level of acknowledgement.

What sort of item are presently favored domestically?

Bodysuits and inners are also popular, but our knit pieces have firm popularity. The fact that our body conscious items are highly elastic allowing for people of all sorts of body shapes to wear them seem to be favored, along with people feeling a freshness, newness in our never seen before knits, and/or use of threads. Such aspects seem to be connecting into popularity.

The brand has been enjoying smooth sailing in its growth, but what sort of issues do you think the brand needs to overcome?

It has been four years since the start of FETICO, and up to now, the brand has grown by continuously challenging ourselves in doing new things, but at the same time, tasks, such as production, have become enormous … Our team who supports this rapid growth is in dire straits, so the first issue we need to resolve is straightening out our organization.

Please tell us what motivated you to apply to TFA this time.

Because domestic developments were proceeding steadily, I felt I wanted to challenge selling overseas. I was also interested in seeing how FETICO is being seen among other domestic young brands from an objective point of view, and this was a perfect opportunity,

岡 ゆみか / Yumika Oka
provided by FETICO

Having been awarded, what kind of experience has this year been?

Through this year, I feel we have matured from a state of going at it blindly, to realizing the picture of where we want to aim for as a brand.

A word of advice to designers considering applying to TFA, please

Throughout the whole experience from applying to winning the TFA, there are no negative aspects, so I would advise challenging it, by all means. Also, I think many people are operating their brand by themselves, but through the screenings of the award, you gain objective opinions on your brand’s position and/or appraisal, which connects to future growth.

一覧へ戻る

PRIVACY POLICY

©Japan Fashion Week Organization 2017, All Rights Reserved.

  • Instagram
  • YouTube