TOKYO FASHION AWARD

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Yumika Oka

INSCRIRE

岡 ゆみか / Yumika Oka

TOKYO FASHION AWARD 2023
Winner's Interview

Interview / Nov 9, 2023

岡 ゆみか / Yumika Oka

センスの良い人に実際に愛用しているブランドは?と聞くと必ず名前が挙がるブランド「INSCRIRE」。デザイナーの岡ゆみか氏が2017AWシーズンにスタートし、ワードローブに持ち続けたいと思わせるエターナルなものづくりに定評がある。メンズライン、スポーツラインと手がけるカテゴリーも広がり、今後の更なる動向が気になるブランドについて、岡氏に話を伺った。

現在のビジネス概況をまず聞かせてください

少しずつ増えて現在は国内で45〜47の取引先があります。海外はまだこれからの状況ですが韓国で3アカウントあります。韓国ではデニムのコレクションが反応良くて、好きな日本ブランドにINSCRIREを上げてくださる方も多く、問い合わせも増えています。

ものづくりにおいて大切にしているポイントを教えてください

自分が着てフィッティングし動いたときの見え方やワードローブと合わせたときのスタイリングの可能性に納得できるかどうかを重視しています。お客様のワードローブに毎シーズン1点ずつINSCRIREが加わっていくのを想定して作っているので、お客様のワードローブにその1点が加わったときどんなスタイリングが可能になるか、昔買った洋服とどんなスタイリングになるのか、様々なアイテムと試して実験して完成させていきます。

岡 ゆみか / Yumika Oka
provided by INSCRIRE

メンズラインやスポーツラインはどういった背景からスタートされたのでしょうか?

お客様からメンズ展開を望む声をいただいたことがきっかけです。メンズを始めるに当たって、フックになる打ち出しとしてワードローブ内に必ずあるアイテムであるカットソーを軸にしたスポーツラインを先に展開した流れです。これらに加えて、冬には上質で遊びのあるカシミヤのニットコレクションを20型程度で発売しています。

TFAに応募されたきっかけは?

海外展開や国内の地方取引先に対してTFA受賞が良い影響を及ぼしてくれるかなと期待して応募しました。

2023年にはブランド初のショーを経験されました。今振り返ってみてショーはいかがでしたか?

舞台を作ってくださる方、音楽を作ってくださる方など様々な意見を聞きながら共に作り上げていくという過程も含めてとても楽しかったですね。取引先を増やす目的ではなくて、現在の取引先店舗に送客することや、どういうスタイルを持つ世界観なのか直接届けたいという想いから、自分でスタイリングを組み一般のお客様を招待して行いました。いろんな人のクローゼットでありたいと考えているブランドなので、洋服を着ている人のパーソナリティを感じられる演出としました。

岡 ゆみか / Yumika Oka
provided by INSCRIRE

ショーの反響はいかがでしたか?

取引先やお客様からスタイリングを褒めていただけることが出来て、嬉しかったです。また、ショーを通して若い層やインスタグラマー的な方々にもブランドを認知してもらうことができ、お客様の広がりを感じています。

TFA受賞ブランドとして、パリのショールームに参加していかがでしたか?

ショールックに対する反応がとても良かったですね。海外市場における価格に対しては課題を感じていますが、具体的なバイイングを検討してくれているショップは増えているので、継続してアプローチを続けていきたいと思っています。大人が似合う、カジュアルだけども上質なものづくりという点を前面に打ち出して理解してもらえるように戦略を考えていくつもりです。

ブランドの展望を聞かせてください

ブランドの世界観やスタイルを伝えていきたいのでとにかく店舗を出したいですね。お客様と会話をしながら盛り上がっていく洋服だと思っているので、伝える場を持ちたい。また、海外も今は韓国だけですが、アメリカ、ヨーロッパにも広げていきたいと考えています。具体的な構想ではまだありませんが、海外のアワードにも挑戦してブランドの知名度を上げていきたいとも思っています。

最後に、TFAに応募を考えているブランド、デザイナーへアドバイスを。

アワードは色々な方に知ってもらえる大きなチャンスにはなりますが、まず前提として会社としての体力が必要だと痛感しています。海外も継続して出展しないと難しいですし、しっかりした背景があると良いと思います。

Interview by Tomoko Kawasaki
Photography by Daichi Saito

“INSCRIRE”, is a brand whose name always comes up when you ask people with good fashionable sense, “which brand do you actually pick-up and wear habitually?” This brand, started up in the 2017 A/W season by designer, Ms. Yumi Oka, is known for their eternal production which makes people feel they want to keep pieces in their wardrobe. We spoke to Ms. Oka on this brand whose future movements is being highly anticipated, especially after having expanded their categories to include a men’s line and sports line.

First, please tell us of your present business situation.

It has been growing gradually, presently being approximately 45~47 domestic accounts. We are yet to develop business overseas, but we have 3 accounts in South Korea. At South Korea, our denim collection is doing well, with many people raising INSCRIRE as one of their favorite Japanese brand, and we have been seeing an increase in inquiries.

Please tell us the points which you hold dear in your production.

I place importance on whether I can feel satisfied with the styling possibilities when I put it together with my wardrobe, or how it looks when I try it on myself, do a fitting and move around. I create under the supposition that one piece of INSCIRE will be added to our customers’ wardrobe every season, I finish an item by trying it out, experimenting it against all sorts of items, imagining what kind of styling will become possible when that one piece is added to our customers’ wardrobe, what kind of styling can be made with clothes purchased years ago.

What is the background behind starting a men’s line and sports line?

I started from receiving requests from customers for a men’s development. As a flow of things in starting the men’s line, as a hook in launching, we first developed a sports line centered around cut-and-saw items which people always have in their wardrobe. In addition, in the winter, we sold approximately 20 fun styles in a knit collection made of high quality cashmere.

What motivated you to apply to TFA?

I applied with the hope that being awarded the TFA would have positive influences on overseas developments and towards increasing domestic accounts.

In 2023, you experienced the brand’s very first show. Looking back at it now, how was the show?

It was extremely fun, including the process of building it up together, sharing all sorts of opinions with people who make the stage, people who make the music, etc. Rather than aiming to increase accounts, because it was our goal to send more customers to our existing accounts and directly offer our worldview, to show what kind of styles we are made of, I did the styling myself and invited the general public as guests. We are a brand with the wish to become the closet of all sorts of people, so we presented a production in which the personality of the people wearing the garments could be felt.

岡 ゆみか / Yumika Oka

How was the reaction to your show?

I was happy that I received many compliments on the styling from business partners and guests. Furthermore, through the show, people of younger generations and Instagrammers have become aware of the brand, and we are feeling an expansion in our customer base.

Please tell us about your future aspirations.

We wish to continue conveying the worldview and styles of the brand, so above all, we want to open a shop. We feel that ours are clothes are such that become invigorated through conversations with customers, so we want a place at which we can convey. Also, at the moment, our overseas business is in South Korea only, but we would like to expand it to the US and Europe. We do not yet have any specific plans, but we are thinking about challenging overseas awards too, to raise our level of acknowledgment.

Finally, a word of advice to brands, designers considering applying to TFA, please.

Awards are huge opportunities to have your brand acknowledged by people of a wide variety of fields, but at the same time, I strongly feel that one must have the necessary physical fitness as a premise. Also, it is difficult to succeed overseas unless you exhibit continuously, so it is better to have a firm background.

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