TOKYO FASHION AWARD

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TFA2020審査会 : 審査員コメント

TFA 2020 Selection meeting - Comments from the juries
Interview / Oct. 4, 2019

juries

TFA2020審査会-審査員コメント

TFA 2020 Selection meeting
- Comments from the juries

株式会社阪急阪神百貨店
モードファッション商品統括部 モード開発部
バイヤー・ディレクター
宮本 智美

HANKYU HANSHIN DEPARTMET STORES, INC.
nternational Collection / Men’s Fashion Department Buyer・Directorr
Tomomi Miyamoto

宮本 智美

TFA2020審査のポイント

審査で重視させていただいている部分としましては、日本代表としての物作りのクオリティとデザイナーがその作品を通して伝えたいことが明確になっているか、また作品の表現力をポイントに拝見させていただいております。

TFA2020エントリーデザイナーについて

全体的にエントリーブランドも多く、レディースのブランドのエントリーも年々増えてきていると感じています。世界の潮流と同じようにテイストもストリートスタイルからテーラードをベースとしたものが目立っていました。

TOKYO FASHION AWARD 2016~2019の5年間の歩みを振り返って感じられること

TOKYO FASHION AWARD出身のブランドは、毎シーズンPITTI UOMOのファッションショーに招待されたり、このAWARDに参加することにより、世界のバイヤーの目にふれる機会が出来、海外での展開が一気に増えていることは、非常に嬉しく思っております。
引き続き、世界に発信するきっかけがTOKYO FASHION AWARDになれば良いと思っております。

宮本 智美

What were your points in judging?

The points I place importance on in judging is whether the designer has a quality of production befitting a representative of Japan, whether the message the designer wants to convey is expressed clearly through their work, and their expressive power.

What did you think about the TFA 2020 entry designers?

There are a lot on entry brands in general, and I feel there is an annual increase in lady’s brands. Also, as is the global tide, the taste is switching from street brands to brands based in tailored standing out.

Looking back at the 5 years of the TOKYO FASHION AWARD, what are your thoughts?

It makes me extremely happy that award winning brands of the TOKYO FASHION AWARD have been seeing sudden increases in overseas developments by participating in this AWARD, such as being invited to do fashion shows at PITTI UOMO and other opportunities to be seen by buyers from around the world. I hope that the TOKYO FASHION AWARD will continue to be an opportunity for brands to transmit out to the world.

TFA2020審査会 - 審査員コメント

TFA 2020 Selection meeting
- Comments from the juries

株式会社阪急阪神百貨店
婦人ファッション販売統括部 モードファッション販売部
D-LAB マネージャー・バイヤー
芝崎 慶子

HANKYU HANSHIN DEPARTMENT STORES, INC.
D-LAB Buyer / Store Manager
Keiko Shibasaki

芝崎 慶子

TFA2020審査のポイント

第一印象としてはルックやビジュアルから受け取れるブランドの世界観の中に、独自性や感性に訴えかけてくるものがあるかどうかを大切にしています。 無数にあるブランドの中から買い付けを行う際に、「このブランドでならねばならない理由」がバイヤーにとってもシビアに問われるようになっている中で、オリジナリティの重要性がさらに求められていると感じます。

TFA 2020エントリーデザイナーについて

前回同様、国内で認知度が高く実績のあるブランドから、若い新進ブランドまでバラエティに富んだラインナップになっていると感じました。トレンドの潮目が変わり、長らく続いたストリートからクラシック回帰のムードが高まる中で、サイズ幅を持たせてユニセックスで提案するようなブランドではなく、メンズ、レディス共に基本の服づくりをされているブランドが多いようにも感じました。 また世界に誇れる日本のモノ作りを海外に発信しようとされている、ファクトリーブランドのエントリーが増えているのも印象的でした。

TOKYO FASHION AWARD 2016~2019の5年間の歩みを振り返って感じられること

TFAの受賞をきっかけに、海外での活躍の場をさらに広げられているブランドも多く、審査に参加させていただいていることを非常に光栄に思っております。 パリショールームに出展することで海外のバイヤーとの接点を多く持ち、国内だけでは得られないフィードバックも大きいと思いますので、このアワードをきっかけに世界規模で発信できるブランドが引き続き増えていくことを楽しみにしております。

芝崎 慶子

What were your points in judging?

As for the first impression, I place value on whether the world view of the brand expressed in their looks and/or visuals, has an originality or something which appeals to my senses. When buying from the numerous brands existing in the world, buyers are being asked severely, “why does it have to be this brand?”, and amid such situations I feel the importance of originality will be in even more demand.

What did you think about the TFA 2020 entry designers?

As was last year, I feel the line-up of brands is rich in variety, from brands which are already known and doing well in Japan, to young, up-and-coming brands. The current of the trend has changed with the long continued trend of street switching to a rise in a return to classics mood, I felt an increase in brands which carry-out basic clothes making in both men’s and women’s, rather than offering in unisex clothes in wide sizes. Furthermore, I was impressed by the increase in number of factory brand entrees, hoping to transmit the quality of Japan-made, which we can pride to the world.

Looking back at the 5 years of the TOKYO FASHION AWARD, what are your thoughts?

Many brands are spreading their field of activity overseas from being awarded the TFA, and I feel extremely honored being able to participate in the judging. By exhibiting at the Paris showroom the award winners gain many contacts with overseas buyers, and I think it is important that they gain feed-back which they can’t get from domestic buyers only, so I hope and look forward to more brands with the capability to transmit on a global scale increasing through this award.

TFA2020審査会 - 審査員コメント

TFA 2020 Selection meeting
- Comments from the juries

株式会社 三越伊勢丹
紳士MD統括部 新宿紳士営業部 メンズクリエーターズ
マーチャンダイザー/バイヤー
石田 修平

Buyer
International Creators
Isetan Shinjuku Store Merchandising / Men’s & Sports Wear division
Men’s Sports Wear and Luxury Merchandising Department
Shuhei Ishida

石田 修平

TFA2020審査のポイント

昨年と同様にクリエーションに自分らしさが表れているか、そのクリエーションがインターナショナルマーケットで通用するかどうかを基準に審査させていただきました。 前回以上にクリエーションに新しさも見られ、目に留まるブランドもありました。

TFA 2020エントリーデザイナーについて

世界の傾向と同様に、エレガントなモードやテーラードに特徴のあるブランドのエントリーが目立ちました。一次審査は主に書類やルックブックなどを通した選考ですが、クリエーションを伝えようとする思いや、受賞を通して世界に羽ばたきたいという思いも伝わり、私としても嬉しく思いました。

TOKYO FASHION AWARD 2016~2019の5年間の歩みを振り返って感じられること

世界中のバイヤーやプレスに見てもらえる機会を通して、海外でも活躍されるデザイナーは着実に増えていると思います。一方で、もっと見てもらえる機会やビジネスのチャンスになる取り組みが必要とも感じております。今後さらに世界へ飛び立つ登竜門として、デザイナーのみなさまのチャンスになれるように私自身も努めていきたいと思います。

石田 修平

What were your points in judging?

Same as last year, I judged under the criteria of whether the creation shows the individuality of the creator, and whether that creation can be accepted in international markets.

What did you think about the TFA 2020 entry designers?

As is the global tendency, entry of brands characterized by elegant modes and/or tailored stood out. The first screening is judged mainly by documents and look-books, but even from these, I felt the passion of the creators to convey their creation, their wish to spread their wings out into the world through winning this award, which made me happy.

Looking back at the 5 years of the TOKYO FASHION AWARD, what are your thoughts?

Through opportunities of being seen by buyers from around the world, I think the number of designers with the capability to be active overseas is surely increasing. At the same time, I feel the need for efforts in increasing opportunities to be seen or business chances. To further strengthen this award’s role as a gateway for brands to flyout into the world, I too intend to do my best in creating chances for designers.

TFA2020審査会 - 審査員コメント

TFA 2020 Selection meeting
- Comments from the juries

株式会社 三越伊勢丹
伊勢丹新宿店MD統括部 クロスMD営業部(プロジェクト)
マーチャンダイザー
関根 千紘

Isetan Mitsukoshi Holdings Ltd.
Ladies Fashion Accessories Division Buyer
Chihiro Sekine

関根 千紘

TFA2020審査のポイント

ブランドとしての個性が確立されているかと、お客さまが興味を抱くきっかけになる要素をどのくらい持ち合わせているかで選ばせていただきました。モノづくりの丁寧さやこだわりはもちろん、プレゼンテーションの在り方が多様化している今、各コンテンツで自身のブランドをどの様に表現しているかも重視させていただいています。すべてが組み合わさって、お客さまへの価値になっていると考えているからです。

TFA2019エントリーデザイナーについて

今回は、より幅広いブランドさま、またある程度ビジネスとしても軌道に乗っているブランドさまもがエントリーをしてくださっている印象をうけました。 節目の年とも聞いていますし、前回までのブランドさまが実績を着実に伸ばしてくださっていることもより積極的なエントリーにつながっているのかなと感じました。

TOKYO FASHION AWARD 2016~2019の5年間の歩みを振り返って感じられること

当初はパリでの展示会がメンズのタイミングということもあり、メンズのブランドの活躍が強い印象だったのですが、近年、レディースのブランドでも実績や反響を大きくいただいているということも聞き、とても嬉しく思っております。様々なブランドと共に海外に進出することで、新しい意見や反応に触れて、また新しいクリエーションに繋げていくブランドが多いと思うので、アワードに参加されたブランドさまには引き続き注目をしていきたいです。

What were your points in judging?

I judged based on whether a brand has an established individuality, and whether they have aspects which will attract customer’s interests. In addition to the care put into production and/or particularities, in these times when forms of presentation are becoming increasingly diverse, I also place importance on how the brand expresses itself in each content. This is because I feel that all these aspects and contents combined becomes a value to the customers.

What did you think about the TFA 2020 entry designers?

I have the impression that this time, a wider variety of brands, including those whom are already established as a business to a certain extent, has entered. I’ve heard that this year is a milestone, and I think the fact that past award winners are surely increasing activities has led to a more positive entry.

Looking back at the 5 years of the TOKYO FASHION AWARD, what are your thoughts?

In the beginning, because the exhibit at Paris was held during the men’s timing, I had the impression that activities of men’s brand was stronger, but in recent years, I’m happy to hear that lady’s brands are doing well and receiving great reactions. I think there are many brands whom are stepping up to new creations by advancing overseas along with various brands and coming in touch with new opinions or reactions, so I intend to keep an eye on those brands whom have participated in the award.

TFA2020審査会 - 審査員コメント

TFA 2020 Selection meeting
- Comments from the juries

株式会社TOKYO BASE
STUDIOUSブランドディレクター兼メンズバイヤー
中根 大樹

TOKYO BASE Co.,Ltd.
STUDIOUS Brand Director and Mens Buyer
Daiki Nakane

中根 大樹

TFA2020審査のポイント

ブランドの歴史が長い、短いに関係なく新しいことにチャレンジしているかどうか。 現状の完成度×ブランドとして進化をし続けていることを重視して選びました。

TFA2019エントリーデザイナーについて

傾向として、トレンドよりも自分達がやりたいこと、表現したいことを貫いているブランド様が多く、とても見応えを感じました。

TOKYO FASHION AWARD 2016~2019の5年間の歩みを振り返って感じられること

今回の審査で重要視した“進化し続けている”がしっかりと根付いていっている印象を受けます。 STUDIOUSは実際に初回から前回までにTFAを受賞されたブランド様とのお取引も多くあります。 売れるコト以外にもブランド、デザイナーとしての価値を見出し柔軟だけど根幹はブレずに走り続けてる人達の地力を日々感じています。

中根 大樹

What were your points in judging?

Regardless of whether the history has a long or short history, whether the brand is challenging new things. I chose placing importance on the integrity of the brand x how it is continuing to evolve as a brand.

What did you think about the TFA 2020 entry designers?

As a tendency, I think there are more brands carrying out what they want to do, what they want to express, rather than following the trend, which was worth seeing.

Looking back at the 5 years of the TOKYO FASHION AWARD, what are your thoughts?

I have the impression that the “continuing to evolve” aspect which I placed importance on for this time’s judging, is surely becoming rooted. STUDIOUS actually has many transactions with TFA award winning brands, from the first to last time. Daily, I’m feeling the real strength of brands, designers whom are finding value not only in selling, but in continuing to run forward with a flexibility but unwavering core.

TFA2020審査会 - 審査員コメント

TFA 2020 Selection meeting
- Comments from the juries

株式会社TOKYO BASE
STUDIOUS ウィメンズバイヤー
加来 美海宇

TOKYO BASE Co.,Ltd.
STUDIOUS WOMENS Buyer
Mimiu Kaku

加来 美海宇

TFA2020審査のポイント

審査で重要視したことは、軸となるコンセプトが確立され、コレクションとして表現されていること、新しさ、デザイン・質・価格のバランス、LOOKやヴィジュアルの完成度をポイントに見させて頂きました。レディースブランドも多数エントリーされており、マーケットの成長と共に可能性を感じました。

TFA2019エントリーデザイナーについて

いかに他多数と同じでないか、というのは一つのポイントだったのではないかと思います。 ブランドとしての確立したデザインと、世界に向けて打ち出していきたい自分たちの思いや世界観をヴィジュアルや資料を通して発信しているブランド様が多かったなという印象でした。

What were your points in judging?

The points I placed importance in judging is, whether a brand has a surely established core concept, whether it is expressed in their collection, freshness, balance of their design/quality/price, and integrity of their LOOK and/or visuals. Many lady’s brands have entered, and with the growth of the market, I’m feeling an increase in possibilities.

What did you think about the TFA 2020 entry designers?

I think, how different from others was one of the points. I have the impression that there were many brands with established designs as a brand, and those transmitting the thoughts and/or worldview they want to convey out to the world through their visuals and documentary materials.

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