Tetsuya Doi
Re:quaL≡
土居 哲也 / リコール
TOKYO FASHION AWARD 2020
Winner's Interview
Interview / Nov.13,2019
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土居 哲也 / リコール
TOKYO FASHION AWARD 2020
Winner's Interview
Interview / Nov.13,2019
TOKYO FASHION AWARD(TFA)への応募動機
「あの頃から何年....この先何年経ってもずっと覚えてて下さい
また思い出して下さい」
Janne Da Arcの『振り向けば・・・』という曲です。
現在26歳ですがこの曲は僕が14歳のまだまだ寒い立春にリリースされた楽曲でした。今でも全く色褪せないし色んな思い出が蘇ってきます。彼等の音楽がきっかけで僕はファッションを志す事になりました。楽曲においてもそうであるように本当に大切なものはその人の中でずっと生き続けていくし、それが僕らの始めた事によって誰かの特別なファッションになったら最高だと思っています。あの頃から何年経ってもずっと覚えてて、憧れて憧れて恋焦がれたJanne Da Arc yasuさんのように自分の始めたブランドも全力でチャレンジしてみたかった!応募動機の原点にはV系ロックバンドとの出会いがあります。過剰に好きでした。18歳、東京に出てきて切磋琢磨しあえる同級生に出会えた事や背中を見せてもらえた数多くの先輩方に大変恵まれました。ずっと背中を追い続けたいような、底無しの憧れがあります。また、一緒に物を作りたいと思うパートナーにも出会えました。もっと沢山の方に“生”でRe:quaL≡を感じてもらいたいと思っていて、ショーをやる事は8年越しの夢でもありました。TFAはそんなこれからの僕を一歩先へ連れて行ってくれる、唯一のコンペティションだと思います。
装苑賞、東京新人デザイナーファッション大賞に南仏のイエール国際フェスティバル、big design awardなど積極的に様々なタイトルにチャレンジしてきましたが、ここからが本当の始まりだと思っています。次の新陳代謝に移行したかったんです。南仏で学ばせてもらった事としてBotterのNina Richがとにかく素晴らしく、クリストフ・ランフのメンズが非常に美しかったのです。だからRe:quaL≡ だって何度でもヨーロッパに出て行く必要があると思っています!writtenafterwards 山縣さんがアワード受賞を経て披露した地球コレクションをYouTubeで見る度に、あの時の興奮や身震いが幾度と蘇ります。また、当時のショー会場で頂いたTFAの赤いパンフレットを思い出しては絶対自分もいつか通ってやるぞ、という強い野望がずっとあったから。
TFAの支援メニューについてはどう感じられましたか?どのメニューが魅力的に感じましたか?
メニューにも大変魅力を感じますが、TFAそのものに魅力を感じていたように思います。Rakuten Fashion Week TOKYOでの発表の場がある事も、勿論魅了される大きなポイントの一つですが、東京は18歳の時からずっと拠点にしてきた特別な場所であり、そんな東京で開催されるファッションの催しである事、アワードである事、チャレンジしない訳にはいかない気持ちになった、そんなコンペティションでした。また、地元岡山県から上京させてもらって生活費が厳しい時は母さんに助けてもらって、だから何事も全力でトライしたいし、ここ一番の親孝行をして病を吹っ飛ばして欲しかったという気持ちも大きいです。TFAに通ればランウェイができる。母さんやおおままに単独のランウェイをどうしても見せたいって思いが強くありました。家族に限らずファッションが改めて生き物だと思える瞬間を生身の身体で沢山の方に体感してほしいと思っています。
受賞の連絡を受けた時のお気持ち
Mikio Sakabeのショーが間も無く始まるという瞬間に御連絡を頂きました。Mikioさんには週1回、通算4年間僕のつくりたかったファッションに寄り添って頂き、いつも観て頂いていた背景があります。ショーは高田馬場のゲームセンターで行われたのですがショーも含めて言葉にできない最高な瞬間でした。また、受賞の報告を一番にお伝えする事ができ、その状況が凄く嬉しくて教えてもらった沢山の事をファッションで恩返ししていきたいなと強く思った瞬間でもありました。いつか人生のハイライトでもう一度振り返りたい、恵み在る特別な瞬間は正に刹那そのものです。
これまでのTFA受賞デザイナーの活躍をご覧になって、どう感じられましたか?
先輩方が築いてこられたファッションの糸を更に撚糸してはこれから誕生する人間像に巻き付けていきたい。そんな思いでおります。これまでに受賞された先輩方とは異なるやり方で、地球を語れるブランドになりたいな!!と。本来、ファッションブランドのゴールはビジネスで成功する事だけが目的ではないはずです。量産や消費ベースなどの顧客に向けた服の在り方以外の方法で次の世代の触感を模索していきながら、システムそのものから自分達なりの着地点を定めていきたいです。「これもファッションになるかもしれないし、これがファッションだ!!」という気持ちで僕も先ずは10年間頑張りたいと思います。
来年1月と6月のフィレンツェのピッティやパリのショールームでの発表に向けての意気込みと、目標をお願いします。
魅せる事、着せる事を絶やさずやりたい。
ピッティやパリでは継続し提案してきた次のメンズの質感とファッション性をより追求していきたいです。
西洋とは全く異なる独自の美意識が日本には確かに存在する為、それらを兼ね備えながら提案を重ねたい。今回に限らず常に根底にあり、大事にしなくてはいけないと思っているのは、Re:quaL≡ をつくっていくという事。従来のデザインのルールを変える記号でありたいし、繰り返し伝えつづけていきたいと思っています。キャットウォークは嫉妬して憧れて感動して、涙腺をノックする。感情がぶっ飛んでは遠い所にいく。依存性の高い恋みたいなものだとも思うからそんな恋があるなら溺れてみたいと思うように、そんなファッションを今後つくっていきたい。創作の過程で出会う恵みの在る瞬間と笑みを大切にしながら、自分達が最高だと思える物を作り続けて行く事を今後の目標として。
Re:quaL≡
Re:=時間の単位
equal=常に
≡=等しく
時の単位に常に等しく
What motivated you to make an entry to the TOKYO FASHION AWARD (TFA)?
“How many years since … please remember, no matter how many years may go by, please remember”
This is a song called ‘Looking back…’ by Janne Da Arc.
I’m presently 26 years old, but this was a song released on a still cold beginning of spring when I was 14 years old. But even now, it hasn’t faded at all, and brings back all sorts of memories. It was their music that got me started in aspiring towards fashion.
As music often is, that which is truly valuable for that person, stays alive and lingers within oneself forever, and I think, if a certain fashion becomes something special to someone because of something we started, that would be truly the best. Like Mr. Yasu of Janne Da Arc, whom I remember regardless of the many years having passed since then, and so very truly idolized, I wanted to challenge the brand I started with all my might! At the base of my motive to enter is my encounter with visual type rock bands. I was extremely fond of them.Moving to Tokyo at the age of 18, I was lucky to have met many classmates whom I could be in friendly rivalry to apply myself closely and blessed with many seniors whom I could look up to. Towards them, I have a deep, pit-less longing towards them, which makes me want to keep looking up to and following their backs. Furthermore, I have been blessed with a partner whom I feel I want to produce together. I wish for many more people to feel Re:quaL≡ “in the flesh”, and doing a show presentation has been a 8-year dream of mine. I think, TFA is the only competition that will take me, such that I am, one step further into the future.
I’ve actively challenged all sorts of titles, such as the SO-EN Prize, the TOKYO NEW DESIGNER FASHION GRAND PRIX, the International Fashion and Photography festival of Hyeres in Southern France, the big design award, etc., but I feel that from here is the true start. I’ve been wanting to move on to the next regeneration.
As something I learned at Southern France, Botter’s Nina Rich was simply fabulous, and the men’s of Christoph Rumpf too was extremely beautiful. All the more reason why I think Re:quaL≡ also needs to go out to Europe as many times as possible!
Every time I see on YouTube, the earth collection of Mr. Yamagata, the designer of writtenafterwards, which he announced after having received the award, the excitement and shivers I felt then is revived, over and over again. In addition, I have always retained my strong ambition to one day win this award, ever since I received the red TFA pamphlet at the show venue back then.
How do you feel about TFA’s support menu? Which menu were you attracted to?
I’m extremely attracted to the menu, but I also feel that I am attracted to TFA itself. Being given an opportunity to present at Rakuten Fashion Week TOKYO is, of course, a huge point in being attracted, but to me, Tokyo is a special place I’ve been based at since I was 18 years old, and since this is a fashion event, an award held at such a special place, I simply had to challenge it. That’s what this competition means to me. Furthermore, coming to Tokyo from my hometown of Okayama prefecture, my mother helped me when things were tight, so I feel, anything I try, I must do so with all my might, and I strongly felt that this was my best chance to show my devotion and love to her, so much so as to blast away her illness. If I win the TFA, I can do a runway presentation. I strongly feel that I absolutely must show my mother and oo-mama an individual runway show. Not just my family, but I also wish for many people to once again realize that fashion is a living thing, through instances which they can actually experience in the flesh.
How did you feel when you received the notice of winning the award?
I received the notice, just as Mikio Sakabe’s show was about to start. Mr. Mikio and I have a history, of him coming to see my creation once a week, a total of 4 years and nestling close. The show was held at a game-center at Takadanobaba, but it was the most splendid, speechless instant for me, including the show. Furthermore, this allowed me to inform him of winning before telling anyone else. This was an extremely happy situation for me, and an instant in which I strongly felt I hoped to repay all he has taught me, through fashion. This blessed, special instant which I hope to one day look back at as one of the highlights of my life, was truly pure moment.
How do you feel seeing how active the 24 past TFA Award winners are?
I hope to further twill the threads of fashion which my seniors have built thus far and wrap it around the human figures that are to be born from here. This is how I feel now. In a different method than the past award-winning seniors, I hope to become an earthly brand! Per se, I don’t think the goal of fashion brands is to simply succeed as a business. By means other than mass production and/or production of clothing based on consumption, I hope to search for the feel of the next generation, while deciding upon a landing point for ourselves, including a system itself. For starters, with a mind of “this could be fashion too, this is fashion!”, I intend to keep doing my best for the next 10 years..
Please give us a word of enthusiasm towards your presentations at Pitti in Florence and the Paris showroom, next January and June, and the goal you are aiming for through these overseas presentations.
I want to never stop attracting and clothing.
At PITTI and Paris, I intend further pursue the offering of the texture and fashionability of the next men’s, which I have continued to offer thus far.
In Japan, a unique sense of beauty completely different from that of the West definitely exists, so I would like to compile offers which also envelope such aspects.
Something which is constantly at the base, something I feel I must treat with care, and not only this time around is, to build Re:quaL≡.
I hope to be the symbol which changes conventional rules of design and hope to continue transmitting over and over again.
Catwalk is a place people envy, idolize, are impressed, and knocks one’s tear buds. Emotions are blown away far. I think it is like a highly dependent love affair, and as people think, if there is such a thing, I’d like to try drowning in it, I’d like to create such fashion in the future.
While valuing blessed moments I encounter during the process of creation and smiles, as our aim from here on, I place, continuing to create such things which we think are the best.
Re:quaL≡
Re:= unit of time
equal = always
≡= equal
Always equal to the unit of time