TOKYO FASHION AWARD

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Norio Terada

YOKE

テラダ ノリオ / ヨーク

TOKYO FASHION AWARD 2022
Winner's Interview

Interview / August. 19, 2022

テラダ ノリオ / YOKE (ヨーク)

パリでのコレクション発表を踏まえて、制作で意識したことはありますか。

パリに行く前にいろんな方に話を聞いていて、これまでのテイストだと通用しないところがあるなっていうのは感じていたので、よりキャッチーに、わかりやすいデザイン性を意識して制作しました。一方で自分の強みを持っていきたいという思いから、S/Sだけどコートやニットなどのアウター類を持っていったところ「秋冬ですか?」って言われちゃって(笑)。でもそれも含めて、いろいろと勉強することができました。

ショールームに来場したバイヤーやプレスなどの反応はいかがでしたか。

韓国のバイヤーさんに気に入っていただいて、オーダーが決まりました。パリで出会ったときに今度日本に行くよっておっしゃっていて、実際にアトリエに来ていただきました。それまでコロナの関係もあり、ずっとリモートでの受注だったんですが、コレクションを全部見ていただいたところ、オーダーが3倍くらい増えました。やっぱり実際に見てもらうことって、とても大事なんだなと感じました。ヨーロッパの方々からは、コレクションの色味を褒めていただきましたね。日本ではベージュ、オリーブ、ブラックのような色が好まれますが、ヨーロッパでは華やかな色合いに興味を持っていただいたので、今後はカラーも強みにしていきたいと思っています。

今年3月にはファッション・ウィーク東京にTFA受賞者として参加されました。東京でのプレゼンテーションはいかがでしたか?

ショーができることがTFAに応募した理由の一つでもあったので、気合はかなり入っていました。「1時間だけの美術館」に見立てた空間にアーティスト作品を展示し、人種も年齢もバラバラのモデルたちが、ベンチに腰掛けたり作品を眺めたりするという演出を行ったのですが、とても良い反応をいただけたので嬉しかったですね。この先ショーができるか分からないという思いもあったので、とにかく印象に残せるランウェイにしたいという気持ちが伝わったのかなと。いろんな方の力を借りて、今できる全力のランウェイができたと思っています。

TOKYO FASHION AWARDのプログラムに参加したことは、ブランドにとってどのような経験になりましたか。

海外にコレクションを広げたいという気持ちはずっと持っていたので、とてもいいきっかけになりました。コロナ禍でもあり、ブランドの維持という面では危機感を抱えていた時期でもあったので、挑戦するタイミングとしてはベストだったと思います。パリに行ったことでYOKEのコレクションを客観視することもでき、ブランドとして大きくなるための分岐点になったと感じています。またパリで活躍しているアーティストの方たちと会う機会があったんですが、チャレンジしている人ってかっこいいですよね。YOKEも挑戦を続けていくことで、応援したいなと思ってもらえるようなブランドにしていきたいと改めて思いました。

テラダ ノリオ / ヨーク

今後、TOKYO FASHION AWARDへの応募を検討されているブランドへ、メッセージをお願いします。

パリでの展示会では悔しい思いもしましたが、そのことがきっかけで、グローバルな世界で認めてもらえるようなブランドになるにはどうしたらいいんだろうって考えることができました。テイストも年齢も異なるデザイナーの方々と交流することができたのも、楽しかったですね。いろんな人と触れ合うことで、服に対する考え方も、自分自身も変わることができました。TFAの挑戦はとても良い経験になると思うので、ぜひ参加していただけたらと思います。

最後に、ブランドとしての今後の展望をお聞かせください。

正直、自分ではYOKEがここまで大きくなると思っていなかったので、目指せるなら、行けるところまで目指してみたいと思っています。パリでのランウェイもやってみたいですね。海外ではある程度のブランドバリューがないとまず見てもらえないってことをすごく痛感したので、ランウェイで見てもらえるチャンスがあるなら挑戦したいなと。年内にやってみたいと考えているのは、アトリエを限定解放して、直接お客さまにコレクションを見てもらえるようにしたいですね。対面することでいろんな話を聞くことができるし、作り手の想いを伝えることもできる。そんな空間を作っていきたいなと思っています。

In facing your collection presentation at Paris, were there anything you were especially conscious of?

We spoke to a variety of people before going to Paris, which made us realize, some of our taste would not be received well, so I was conscious of creating more eye-catching, comprehensive designs. On the other hand, we also wanted to sress our forte, so although it was the S/S season we brought outers such as coats, knits, etc., and ended up being asked, “is this for A/W?” (laugh). We learned a lot, including this episode.

テラダ ノリオ / ヨーク

How was the reaction of the buyers or press who visited the showroom?

A Korean buyer liked our products and placed an order. When we met at Paris, they mentioned they were coming to Japan in the near future, and they actually visited us at our atelier. Because of the corona pandemic, up to now we had been receiving orders remotely, but having our whole collection seen in person, we received three times our previous orders. This experience has taught us the importance of having collections actually seen. Europeans praised us on our color tones. In Japan, colors such as beige, olive, black are preferred, but in Europe, people were more interested in more opulent colors, so in the future, we intend to make colors our forte too.

This past March, you participated in Fashion Week TOKYO as the TFA award winner. How was your presentation at Tokyo?

One of my reasons for applying to TFA was being able to do a show, so I was quite psyched up. In our production, we created a space portraying an “1 hour only museum” exhibiting artists’ works, with models of all age and race wondering about and looking at artworks, sitting down on benches, etc. We received great reactions, and we were quite pleased. We did this show thinking this might be our first and last show, so we have to make it a memorable runway, and we feel we were able to convey our such feelings. With the help of many people, we feel we have presented a runway to the fullest of our present ability.

What kind of experience has participating in the TOKYO FASHION AWARD program been for the brand?

We have always had the wish to extend our collection overseas, so it has been a great opportunity. Due to it being midst the corona pandemic, it had been a time when we had been feeling a sense of crisis in maintaining the brand, so it was the best timing for us to challenge. Going to Paris has enabled us to view the YOKE collection objectively, and we feel this has been a turning point for the brand to grow. Also, we had an opportunity to meet with artists active in Paris, and we felt, people challenging themselves are so cool. It made us renew our thoughts of wanting to continue nurturing YOKE to become a brand that people want to support by continuing to challenge ourselves.

Please give a message to those brands considering applying to the TOKYO FASHION AWARD in the future.

At the Paris exhibition we experienced frustration too, but this gave us the opportunity to contemplate what we need to do to become a globally recognized brand. It was also great fun to meet and spend time with other designers of different age and taste. Coming in touch with all sorts of people, has influenced me in changing my thoughts on clothes, and in changing me myself. Challenging TFA will most definitely be a truly positive experience, so I would recommend giving it a go and participating.

Finally, please tell us about your future aspirations for the brand.

To be honest, I never imagined YOKE would become this big, but since we’ve come this far, I’d like to aspire to go as far as possible. I’d love to do a runway at Paris, too. We keenly realized that at overseas, we need a certain level of brand value for people to even look at us, so if we can grasp a chance to present a runway show, we would love to challenge ourselves. One thing I wish to try within the year is to open our atelier for a limited time, to have customers see our collection directly. There is much we can learn by coming face-to-face and speaking to our customers, and at the same time, it allows us to convey our feelings, thoughts as creators. It is my hope and intention to make such a space.

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