TOKYO FASHION AWARD

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Mari Odaka

malamute

オダカマリ / マラミュート

TOKYO FASHION AWARD 2022
Winner's Interview

Interview / Dec 28,2022

オダカマリ / マラミュート

ニットに特化したブランドとして2014秋冬コレクションからブランドをスタートし、昨年TOKYO FASHION AWARD 2022を受賞したmalamute。ニットの持つ柔らかいイメージに、生産背景との密なコミュニケーションから生まれる精緻なクラフトマンシップが加わり、コレクションごとに力強さが増している。海外への展開も始まり、今後の活躍が期待されるブランドについて、デザイナーの小髙真理氏に話を伺った。

ブランドをスタートされて今年で9年目となりましたが、本日に至るまでにターニングポイントはありましたか?

ファッション・ウィーク東京のオフスケジュールになるのですが、ブランドとして初めて単独で行った2020春夏コレクションのライウェイショーです。ニットに特化していることは変わらないのですが、型数を増やして、布帛表現の幅を広げ、ニットブランドとしてではなく、ニットに特化したファッションブランドに成長できたタイミングだったと捉えています。

小髙さんにとって、ニットの魅力とは?

ニットは糸を選ぶところから始まり、イチから表情を作ることができて、多様なテクスチャー表現ができることが一番の魅力だと思っています。

ランウェイショーはブランドにとって、大きな意味を持つものですか?

そうですね、ブランドのイメージを直接伝えることが出来る一つの手段だと考えています。音楽、空間など、洋服そのものではない、会場の雰囲気を通してブランドの世界観を強く感じてもらえる場ですよね。

TOKYO FASHION AWARD 2022を受賞されて開催された3月のランウェイショーは、いかがでしたか?

コロナ禍を経て、コロナとどう共存していくのかをファッションショーで表現したいなとずっと考えていたタイミングのショーでした。テーマは「out of action」とし、行動の外側に意識を向けて提案しました。コロナ禍中は、malamuteも自宅で快適に過ごせる、扱いやすい洋服を提案していたのですが、もっと外に向かうものとしてファッションはあるべきだなと考え、ランウェイでモデルが歩くという動作が伴ってファッションを提案できたことはブランドの発信として強いものになったと感じています。ショー会場にはバルーンをたくさん並べて、一直線に歩くのではなく、バルーンの間をどう歩くかという思考を巡らせ、モデルが見え隠れすることによって注意を惹くことが出来るような、試行錯誤を楽しめる演出としました。洋服にもジップでスリットを調節できたり、2way、3wayで着用できる可変性を加えて、着てくださる方が気分によって着方を考えることができるようなコレクションに仕上げました。実際に観てくださった方も、malamuteらしい世界観だったと皆さん言ってくださって満足しています。ショー前に展示会は終わっていたのですが、ショーを観たバイヤーさんが追加でオーダーしてくださったりもして。コロナで規制があるので仕方ないですが、欲を言えば、もっとたくさんの方に会場でご覧いただけたら良かったと思います。

オダカマリ / マラミュート 2022 A/Wコレクション

2022 A/Wコレクション

malamuteのニットをリメイクするサービスもスタートされていますが、どういった狙いがあるのでしょうか?

コロナ禍で職人さんと製作工程を見直したいという話をしていて、編んだ糸を解いてまた編み立てることは究極のリユースだという話になって。使い果たされたアイテムを解いて、全く別のものに編み直したら面白いという発想からスタートし、malamuteのホールガーメントのアイテムに限りますが、過去のmalamuteのニットウェアからバッグ、マフラーに編み替えるRe:bornプロジェクトが生まれました。手間はかかりますが、職人さんも面白がってやってくださっています。受け取られたお客さまも「あー!こうなるのか!」とテンションを上げてくださいます(笑)ホールガーメントという無縫製のニットならではのプロジェクトではないかと考えています。

9月にはパリでショールームを経験されました。初めての海外セールスはいかがでしたか?

これまで海外卸はしたことがなくて、国内ベースでずっとやってきたので、たくさんの気づきがありましたね。様々な国の方がコレクションに触れてくださって、海外の方が求める女性像やスタイリングイメージを掴むこともできましたし、面でブランドを構成できるほどアクセサリー含めてトータルでセレクトしてくれたミラノのお店と出会えたりと、malamuteのニット表現は強みになることもわかりました。韓国、香港などアジア圏含めて気にしてくださる方々も多いので、海外へ引き続きコンタクトを取って、コレクションを見てもらえるようにしたいと考えています。

オダカマリ / マラミュート

海外展開を進めるにあたり、ブランドとして意識することはありますか?

バカンスを含めたドレスシーン、オケージョンへの対応を考えなくてはと思っています。サイズについても検討が必要だと考えています。

国内の取引状況も教えてください。

国内の卸先も増えていて、現在30アカウント程度です。ニットに特化したブランドとしてトータルで提案できるようになった20春夏から増えてきました。malamute独自の多様なニット表現に国内のバイヤーさん方も驚いてくださって、職人さんたちのクラフトマンシップの秀逸さに共感していただいているように感じています。

今後、どのようなことに挑戦していきたいですか?

コレクションで強いピースを増やして、ブランドイメージを確立させたいです。海外セールスを伸ばし、パリでまずはプレゼンテーションが出来たらと思っています。また、malamuteは日本のクラフトマンシップの強みを体現しているブランドとして認識してもらえるようなブランドになれたらとも思っていて。国内の職人さんたちや生産背景を海外に認知してもらえるプラットフォームにブランドがなれるようなことも考えています。デザイナーとしては、シューズやバックなどにも挑戦してブランドの強度を上げていきたい。建築など、ファッション以外の分野とのコラボレーションにも興味を持っています。

TOKYO FASHION AWARD のプログラムに参加したことは、ブランドにとってどのような経験になりましたか?

TOKYO FASHION AWARD 2022を受賞したことでブランドとしてステップアップが出来たと実感していて、海外展開に向けて着実な動きが取れるようになったことを感謝しています。国内でもAWARDをきっかけに取引先が増え、ブランドの認知も広がりました。

TOKYO FASHION AWARDの応募を考えている方へ一言お願いします。

海外展開を考えている方にとって、とてもポジティブなアワードです。また同世代のデザイナーや、いろいろな方々との出会いがあるところも魅力です。

Having started as a brand specializing in knits from their 2014 A/W collection, malamute was an award-winner of the TOKYO FASHION AWARD 2022 last year. Detailed craftsmanship born from close communication with production backgrounds is added to the soft image of knits, to strengthen their collection every sesason. Having started their overseas developments, we spoke to their designer, Ms. Mari Odaka, on this brand with great future prospective.

This year the brand as welcomed its 9th year since launch. Has there been a turning point in the development of the brand up to now?

The turning point was the 2020 S/S runway show, our very first individual show, which was presented off-schedule of fashion week Tokyo. The fact that we specialize in knits was unchanged, but we increased styles, and broadened our fabric expression. I see it as the timing at which we grew into a fashion brand specializing in knits, rather than being a knit brand.

オダカマリ / マラミュート

To you, what is the attraction of knits?

The most profound attraction of knits is that it starts from choosing threads, enabling us to create expressions from scratch, by which, enable us to create all sorts of texture expressions.

Do runway shows have important meaning for the brand?

Yes, because I think it is a means that enables us to convey the brand image directly. It is a situation in which we can have viewers strongly feel the worldview of the brand in totality, through the atmosphere of the venue, such as music, space, etc. in addition to the clothes themselves.

How was the runway show you presented in March, after having been awarded the TOKYO FASHION AWARD 2022?

It was a show presented at a timing when I had been hoping to express in a fashion show, how people can coexist with the corona virus, after having survived the corona pandemic. The theme was “out of action”, and it was a suggestion made turning my awareness to things outside of action. During the corona pandemic, malamute had been suggesting easy-to-handle clothes that make home life comfortable, but I felt fashion should exist as a more outgoing, outward thing, and I feel, having models walk down the runway, allowing us to suggest our fashion in action, has been a powerful source of transmitting for the brand. At the venue, we set up numerous balloons, so that rather than walking straight, we had to contemplate how to have the models walk among the balloons. By having the models come in and out from behind the balloons, we felt they would attract attention. It was a production in which we had guests enjoy a sort of trial-and-error mood. In the collection itself also, we created a collection in which the person wearing can arrange the clothes however they please, depending upon their mood, by adding zippers to slits to enable changing the opening freely, adding versatility so items can be worn 2-ways, 3-ways, etc.All our guests who saw the show commented that the worldview expressed was very malamute-like, so we are extremely pleased. We had finished holding an exhibit before the show, but some buyers put in additional orders after seeing the show. It can’t be helped due to still being under corona restrictions, but if I were to wish for more, it would have been fantastic if we could have had more people see the show at the venue.

You have started a service of remaking malamute knits. What is the aim in doing this?

During the corona pandemic, we spoke to our craftsmen how we would like to rethink our production process, and our talks extended to how undoing knitted threads to re-knit into something different is the ultimate reuse. So, starting from the idea of how interesting it would be to undo heavily used items into something completely different, although it is limited to whole garment items of malamute, the Re:born project of re-knitting past malamute knit wear into bags, mufflers, etc. was born. It is time-consuming, but the craftsmen are having fun doing it, too. Customers ordering re-knits are always excited when they receive the newly reborn items, exclaiming, “Wow! That turned into this!” (laugh). I feel this is a project unique to whole garments, something that can be done only with unsewn knits.

This past September, you experienced a showroom at Paris. How was your very first overseas sales activity?

Up to now, our developments were limited to domestic sales, and we had never done any overseas wholesale, so there were many new realizations. All sorts of people from all sorts of countries came to see and touch our collection, and through that, we were able to grasp the feminine image and styling image people are looking for in overseas markets. There was also a shop in Milan that selected our items in totality, including accessories, so much so that they may structure a whole corner, rather than just racks, which made us realize that the knit expressionisms of malamute can be a forte. There were many people from Asia-Pacific regions, such as South Korea, Hong Kong, etc. who were interested, so we intend to continue maintaining contact with overseas, and devise a way to have overseas people see our collection directly.

In furthering your overseas developments, is there anything you are particularly conscious of as a brand?

I think we need to be able to respond to occasions, including vacation dress scenes. Also, we need to reconsider sizes.

Please tell us your present state of domestic business.

Our domestic wholesale is increasing also, presently with approximately 30 accounts. Our business increased dramatically from around the 2020 S/S season, when we started to make suggestions in totality as a brand specializing in knits. Domestic buyers are impressed with the variety in knit expressions unique to malamute, and I feel they strongly sympathize with the superbness of the craftsmanship of our craftsmen.

What sort of things would you like to challenge from here-on?

I intend to increase powerful pieces in the collection, to establish a brand image. I also hope to increase overseas sales, so that we may give presentations at Paris. Furthermore, I feel malamute is a brand embodying the fortes of Japanese craftmanship, and it is my wish to become a brand which is recognized as such. I am also contemplating a project so that the brand will become a platform for overseas people to acknowledge Japanese craftsmen and/or production backgrounds. As a designer, I intend to challenge shoes, bags more, to strengthen our power as a brand. I am also interested in collaborations with fields other than fashion, such as architecture.

What sort of experience has participating in TOKYO FASHION AWARD programs been for the brand?

I have a solid sense that malamute has taken a step up by becoming an award-winner of TOKYO FASHION AWARD 2022, and I am truly thankful for being given the opportunity to take sure steps towards overseas developments. Nationally also, thanks to winning the AWARD, our domestic accounts have increased, along with broader acknowledgement of the brand.

A word of advice to those brands thinking of applying to the TOKYO FASHION AWARD please.

This is an extremely positive award for people thinking of overseas developments. Another strong attraction is that you get to meet designers of the same generation, and all sorts of people.

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