TOKYO FASHION AWARD

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Mari Odaka

malamute

オカダ マリ / マラミュート

TOKYO FASHION AWARD 2022
Winner's Interview

Interview / Oct.07,2021

オカダ マリ / マラミュート

TOKYO FASHION AWARD(TFA)への応募動機

日本国内の精緻なものづくりと、malamuteの提案する女性像をクリエイションを通して世界にアピールできる素晴らしい機会だと思い、今回この賞に応募してみたいと考えました。 2019S/Sより(2020A/W Collection迄)コレクションの発表方法を展示会形式からランウェイショー形式に変更しました。VOGUE RunwayやWWD USなどを初めとした国内外の媒体で取り上げられることにより、海外からの問い合わせが増え、ロンドンのBROWNSなどのショップにも見てもらう機会がありました。国内での拡大はもちろんのこと、海外で勝負をしてみたいという気持ちが強くなってきました。またその際にmalamuteが得意としているニットアイテムのクリエイティビティやクオリティは世界のブランドと比べても勝負できるとの評価をいただき、世界で戦うためのmalamuteというブランドにとっての長所と短所を知ることが出来ました。現在はよりニットに特化したコレクションに注力し、布帛にもニットを組み合わせるなどアクセサリー以外の90%を超えるアイテムにニットを使用し、ニットブランドとしてのmalamuteの強みを打ち出しています。

TFAの支援メニューについてはどう感じられましたか?どのメニューが魅力的に感じましたか?

今回よりパリウイメンズファッションウィーク期間中のショールームに参加できること。日本を代表するバイヤーの方々に直接コレクションをご覧いただきアドバイスなどをいただけたこと。

受賞の連絡を受けた時のお気持ち

とても嬉しく、スタッフと喜びました。同時に目標に向かい頑張ろうと思いました。お取り組み先の方々や、支えてくださる職人の方々、スタッフ、皆さんに感謝を忘れず、常にフレッシュなものを提案できるブランドでありたいです。

これまでのTFA受賞デザイナーの活躍をご覧になって、どう感じられましたか?

Tokyo Fashion Awardという賞をきっかけに日本だけでなく世界的に活躍しているデザイナーさんがたくさんいる印象です。ウイメンズ期間中にショールームに参加できるのは今回が初めてですので私たちも活躍されている先輩方に続けるよう頑張っていきたいです。

来年のパリのショールームでの発表や東京での凱旋イベントに向けての意気込みと、目標をお願いします。

審査員の方々のアドバイスを活かし、これまで以上にブランドの強みを打ち出すコレクションにしていきたいと思います。昨年の3月にショーをやる予定でしたがコロナウイルスにより中止となりました。開催することができれば2年半ぶりのショーとなりますので、少しでも成長した姿を皆さんにお見せできたらと思います。

ブランドとしての今後の展望・目標をお聞かせください。

この賞をきっかけに国内はもちろん、世界でも活躍していけるよう、日本製のニット技術の素晴らしさとmalamuteの強みを生かした唯一無二のブランドになっていきたいです。

Mari Odaka

What motivated you to make an entry to the TOKYO FASHION AWARD (TFA)?

I felt, this would be a fabulous opportunity to introduce minute Japanese production and appeal to the world the female image which malamute suggests through our creation, so I decided to apply to this award this time.From the 2019S/S season (up to the 2020A/W collection), we changed the form of presenting our collection from exhibition form to runway form. Thanks to being introduced by national and international medias, such as VOGUE Runway and WWD US, we have seen an increase in contact from overseas, and have been blessed with an opportunity to have our collection seen by famous overseas shops, such as BROWNS in London. We hope for domestic expansion of course, but our wish to tough it out overseas has also become stronger. Furthermore, through our contacts with such overseas medias and shops, we have received praise that our knit items, which is the forte of malamute, is good enough both creativity wise and quality wise to battle overseas, along with knowledge on the strengths and weaknesses with we need in order for malamute to do well in global fields as a brand. Presently, we are putting effort into creating a collection specializing more in knits, utilizing knits in over 90% of our item excluding accessories by combining knits with textiles, setting forth the forte of malamute as a knit brand.

How do you feel about TFA’s support menu? Which menu do you feel to be the most attractive?

Being able to participate during the Paris Women’s Fashion Week term from this time’s award. Being able to have our collection seen directly by buyers representing Japan and receiving advice.

How did you feel when you received notice of winning the award?

I was extremely happy and celebrated with my staff. At the same time, I swore to myself to work hard towards accomplishing my goal. I hope to never forget to be thankful to everybody, including our business partners, craftsmen who support us, staff, and to always be a brand which can continue to suggest fresh, new things.

Seeing the activities of past TFA award winning designers, how do you feel?

I have the impression that many of the award-winning designers of the Tokyo Fashion Award are doing well after winning the award, not only in Japan but also globally. This is the first time for TFA award-winners to be participating at the showroom during the Paris Women’s term, so I will do my very best to continue in the footsteps of those predecessors doing well.

Please tell us your fervor and objective towards the showroom presentation at Paris and triumphant return event at Tokyo next year.

Making good use of the advice given to us from the judges, we intend to create collections setting forth the strengths of the brand even more. We were scheduled to do a show last March but was cancelled due to the corona pandemic. If we are able to hold this show, it will be the first in two and a half years, so I hope to show everyone how we have grown.

Please tell us the brand’s prospects/goals from hereon.

Making the most of this opportunity of winning this award, we hope to a one-and-only brand utilizing fabulous made-in-Japan knit skills and the fortes of malamute of become a brand which is known and active both nationally and internationally.

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