ERIKO ISHIDA / AKI SHIMIZU
MALION vintage
石田 栄莉子 / 清水 亜樹
マリオン ヴィンテージ
TOKYO FASHION AWARD 2022
Winner's Interview
Interview / Nov.18,2022
本サイトは、クッキー(Cookie)を使用しております。Cookieは、本サイトの機能と利便性の向上、ならびに分析を目的に使用されています。設定を変更せずに本サイトを継続して利用することにより、Cookieの使用とプライバシーポリシーに同意したものとみなされます。プライバシーポリシーについてはこちらをご覧ください。
This site utilizes Cookie. Cookie is used to improve functionality and accessibility of this site, in addition to use for analysis. Your agreement to the use of Cookie and private policy is presumed by continual use of this site without changing its settings. For details on the private policy, please refer here.
石田 栄莉子 / 清水 亜樹
マリオン ヴィンテージ
TOKYO FASHION AWARD 2022
Winner's Interview
Interview / Nov.18,2022
Photo right: MALION vintage, Designer, Ms. Eriko Ishida / photo left: MALION vintage, Designer Ms. Aki Shimizu
TOKYO FASHION AWARD 2022を受賞し、2022年3月にランウェイショーを東京で、9月にパリで海外初の展示会を開催したMALION vintage。古着を素材として使用するため、全てが1点モノの商品であり、他コレクションブランドとは立ち位置が異なるものの、そのユニークさや実直なクリエイションが時代性にマッチし、ファンを獲得している。今後ますます活躍が期待されるブランドを支えるデザイナーの石田氏、清水氏に、初めての海外出展を終えた今の気持ちを伺った。
まずお二人でブランドを立ち上げるに至った経緯を聞かせてください。
私たちはCherで企画、接客を経て古着バイヤーとして一緒に働いていたのですが、古着はサイズが大きかったりするので、お客様が着やすいようにリサイズしたり、一部に手を入れたりして古着をベースとした1ブランドとしてネームも付けて価値を持たせて売り出した方が良いのではと考えるようになり、Cher内の1ブランドとして2016年に立ち上げたのが始まりです。その後、2017年夏に独立して、今の形になりました。
今年でブランド設立6年目を迎えられたわけですが、どのような歩みを経てきたと捉えていますか?
私たちにはセールス担当がいないのですが、営業せずとも、Cher在籍当時からブランドを気に入ってくださる方々がいて、スタート当初から売上を落とさず継続して発注いただいています。前年比で毎年少しづつ大きくなってはいますが、ドーンと急成長するようなブランドではないですし、そういうイメージも持ってはいません。お取引は個店さんが多く10店舗程度ですが、コロナ禍でも落ちずに前年度アップを続けられています。これからも細く長く続けていけたらと思っています。
マーケットの中でユニークなポジションを築いていらっしゃるように感じます。モノづくりにおいて大切にされていることを教えてください。
ふたりで古着の買い付けも企画、デザインも共同でやるという点でしょうか。ふたりの感性をすり合わせして生まれるクリエイションを大切にしています。外部委託等を導入すればもっと量産できるとは思うのですが、モノづくりに関してブレを出したくないので今も私たちふたりで提案し続けていて、それがブランドを続けられている理由かなと。
ブランドの顧客様はどんな方々でしょうか?
Cher時代からのお客様もいらっしゃいますし、伊勢丹等のポップアップでブランドを知ってくださった方など、30〜40代の方が中心ですね。若いお客様もいらっしゃいますが、単価が高いこともあり、しっかりお仕事されてらっしゃる方が多い印象です。
お二人がこれまで影響を受けたデザイナーはいますか?
デザイナーでは思い浮かびませんが、古着を見てこういうのを作りたいというモチベーションは常にありますね。小学校、中学校くらいから古着が好きで、ハイブランドとかは全く通らずでした。私の場合は、メンズ服を娘の私に着せたりと母親が変わった趣味を持っていたので、母親の影響も受けていると思いますね(清水さん)
TOKYO FASHION AWARD 2022を受賞したことで、ブランドとして変化はありましたか?
周囲の方々から「そんなこともできるんだ!」ととにかく驚かれました!(笑)。アワードに応募したのは、ここ数年私たちと似よりのデザインだったり、リメイクした洋服を販売されている古着屋さんが出てくるようになっていたので、私たちこそが本物という認証を得たかったというのがあって。今回受賞できたことで他とは明確に差別化できたように感じています。また、応募したときはまだまだコロナ禍でしたし、ブランド設立5周年という節目でもあったので、何か新しいことをしたいなとも思っていました。
MALION vintageが海外市場へ進出する理由は?
海外市場はリメイクに対する価値を理解してもらいやすいと思っていて、出してみたいと以前から思っていました。国内市場だと、パッと見たときのかわいさと買いやすさが重視されるので、現在の上代が高いと思われてしまっていて、価格交渉されたりする場合もあるんです。価値を理解してもらえない市場に対して、頑張って作って販売する意味あるのかなと思ったりします。もちろん、私たちのPRやブランディングの不足もありますが、これだけ手間をかけて丁寧に仕上げていることが理解してもらいづらい現状があるんです。
国内市場においても、洋服の背景にあるプロセス、価値を理解してもらいたいですよね。今回、実際パリのショールームに出展してみて、いかがでしたか?
AWARDを受賞してショールーム出展できたことは、私たちの現状を試すとても良い機会になりました。サイズも変えず、グレーディングもせずに出してみたのですが、やっぱり今のサイズ感では厳しいなと痛感しました。次パリで見せる際には、ユニセックスで着用できるメンズサイズのデザインを拡充するつもりです。古着をパッチワークしているというファブリック、工程そのものを高く評価してもらえたので、ベーシックなスタイルとしてシャツ、パンツの要望が多かったです。また、価格についても高いとは思われず、ものづくりのプロセスや考えに共感してもらえて、素晴らしい!と褒めていただけたことも嬉しかったですね。洋服をリビルドするムーブメントは世界中でトレンドですが、カジュアルで男性的な表現が多いので、私たちのようなフェミニンな立ち位置のブランドは他になく、手応えを感じています。
TOKYO FASHION AWARDのプログラムに参加したことは、ブランドにとってどのような経験になりましたか?
ブランドを支えてくださる身近な方々が喜んでくださったことがとにかく嬉しいですね。3月のランウェイショーもパリでのショールームも良い経験になりましたし、同業とも言える古着屋さんから褒めてもらえたりとブランドとしてステップアップした感覚があります。
TOKYO FASHION AWARDに応募を考えている方に一言お願いします。
あれこれ考えるくらいならとにかく応募してみたら良いんじゃないかなと思います!
最後に、ブランドの今後の展望を聞かせてください。
国内に関しては実店舗を増やす、売上を伸ばす、取引先を増やすということよりも、自社工場を作りたいと考えています。工場があれば、私たちが年を取ってもずっとものを作り続けられますし、オーダーメイドのような展開も可能になります。そして、工場を持つことで、洋服のクオリティをもっと上げていきたい。ブランド力も上げて、もっと多くの方に知ってもらうことも必要だと思っています。海外に関しては、韓国、アジア圏の方は体型も近いので可能性があると思っていますし、欧米に関してもセールスを付けてパリで継続して展開していけたらと考えていますね。
また、デザイナーの野望としては、大好きなアーティストにMALION vintageをいつか着て欲しいと思っています!
Being awarded the TOKYO FASHION AWARD 2022, MALION vintage presented a runway show at Tokyo in March 2022, and their first overseas exhibit at Paris in September. Because they utilize vintage wear as material, each item is one-of-a-kind, and although their stance differs from other existing collection brands, their uniqueness and sincere creation matches the taste of the age, thereby gaining fans. We spoke to Ms. Ishida and Ms. Shimizu, designers of this brand expected to have a bright future, on their thoughts having finished their very first overseas exhibit.
First, please tell us how the two of you came to start up the brand together.
We worked together at Cher in planning, service, then as buyers of vintage clothes. Because vintage clothes tend to be large in size, we began to resize vintage clothes to make it easier for customers to wear, and/or partially remake them. Through this, we began to think it would be better to give such items added value by giving it a name and establishing them as a brand, so in 2016, it was started as a brand within Cher. Afterwards, in 2017, we became independent, into the form it is today.
This year the brand has welcomed its 6th year. How has the road been thus far?
We don’t have any staff in charge of sales, but even without sales activities, we have loyal customers who are fond of the brand since we were a part of Cher, and have been receiving orders continuously, without a decrease in sales, since the start. In year-to-year comparisons, we have been seeing a slight increase every year, but we are not the type of brand that will show a huge leap in growth, nor do we have such an image of ourselves. The majority of our business is with small individual stores, approximately 10 shops presently, but despite being amid the corona pandemic, we have continued to see an increase in comparison with the previous year, and we hope to continue living a long, frugal life.
We feel you have established a unique position in the market. Please tell us what is it you hold dear in production.
That would probably be, doing everything, including buying of vintage clothes, planning, to designing, together. We place value on creation that is born from margination of both our senses. If we utilize tools such as out-sourcing, we will probably be able to produce more in bulk, but we do not want fluctuations to occur in our production, so even today, we continue to make suggestions ourselves, and we think this is the reason we have been able to continue the brand thus far.
What kind of customers does the brand have?
We have loyal customers from our Cher days, but we also have customers who found out of the brand through POP-Ups at Isetan, etc., mainly in their 30’s ~ 40’s. We have younger customers too, but because our items are a bit pricey, we have the impression that our customers are mainly those who have a steady job.
Are there any designers whom the both of you have been influenced by?
There are no designers in particular, but we feel motivated in wanting to make something like what we see in vintage wear, all the time. Since elementary school and junior high school, I’ve always been interested in vintage wear, and never had an interest for high brands. In my case, my mother was unique. She had a hobby of wanting to dress me, her daughter in men’s clothing. I think I have been influenced by my mother (Ms. Shimizu).
Has there been any changes in the brand from winning the TOKYO FASHION AWARD 2022?
Many people around us were surprised saying, “I didn’t realize you can do such things too!” (laugh). The reason we applied to the award was because, in recent years, we have been seeing designs, remade clothes that are remarkably similar to ours at vintage shops, so we wanted a sort of certification to prove that we were the original. Thanks to winning the award this time, we feel we have been able to clearly differentiate ourselves from others.Also, when we applied it was still in the middle of the corona pandemic, and it was the 5th year mark since the establishment of the brand, so we felt we wanted to challenge ourselves to something new.
What is the reason for MALION vintage to advance overseas?
It is our impression that overseas markets have a better understanding and appreciation towards remake, so we always had the wish to give it a try. In domestic markets, there is a tendency to place value on clothes that are cute at first glance and being moderately priced. Our retail price is often seen as being overpriced, so we are sometimes faced with price negotiations. This makes us feel frustrated, as we are working hard and giving it our best effort in creating products to sell to a market that does not appreciate our value. Of course, one reason for this is a lack in our efforts in PR or branding, but there also exists a reality that all our earnest efforts, time spent in perfecting the finish, is underappreciated.
It would be great if the processes behind the clothing, its value would be appreciated in domestic markets too. Having actually exhibited at the Paris showroom, how was the reaction?
Being able to exhibit at the showroom as a winner of the AWARD, has been a wonderful opportunity to test our present situation. We exhibited without changing sizes or grading on purpose as a test, but we strongly felt we need to adjust our sizing. The next time we exhibit at Paris, we intend to expand men’s sizes that can be worn unisex. We have been highly praised for our fabric of patchwork vintage wear, and the process itself, so we received many requests for basic style shirts and pants. Furthermore, at Paris, our pricing was not viewed as being especially high, with many people sympathizing with our production process and/or ideas, and we were extremely happy for being praised as being fabulous!
The movement of rebuilding clothes is a worldwide trend, but because the majority is a casual and masculine expression, a brand such as ours with a feminine standpoint is rare, and we are feeling a sure reaction.
What kind of experience has your participating in the TOKYO FASHION AWARD program been for the brand?
We are extremely happy to see how the people supporting the brand rejoiced over the award. Both the runway show in March and the showroom at Paris have been great experiences, and receiving praise from vintage shops that could be viewed as a fellow trader has given us the feel that we have taken a step up as a brand.
A word of advice to those people considering applying to the TOKYO FASHION AWARD, please.
Rather than wasting time going back and forth on whether or not to apply, you should just give it a try!
Finally, please tell us about your future aspirations for the brand.
Domestically, rather than increasing real shops, increasing sales, increasing accounts, it is our hope to create a production factory of our own. If we have a factory, we can continue to produce even when we become old, and it will also allow us developments in order made. Furthermore, by having our own factory, we wish to raise quality. We also feel the necessity to raise our strength as a brand, and have more people recognize our brand. As for overseas, we feel South Korea and Asian markets are an immediate possibility because of the likeness in body figure to Japanese, but as for sales in the US and EU markets, we are thinking of hiring a sales representative, and continuing to present at Paris.
In addition, as an ambition of the designer, we are hoping to have our favorite artists wear MALION vintage clothes some day!