TOKYO FASHION AWARD

本サイトは、クッキー(Cookie)を使用しております。Cookieは、本サイトの機能と利便性の向上、ならびに分析を目的に使用されています。設定を変更せずに本サイトを継続して利用することにより、Cookieの使用とプライバシーポリシーに同意したものとみなされます。プライバシーポリシーについてはこちらをご覧ください。
This site utilizes Cookie. Cookie is used to improve functionality and accessibility of this site, in addition to use for analysis. Your agreement to the use of Cookie and private policy is presumed by continual use of this site without changing its settings. For details on the private policy, please refer here.

OK

Ryota Murakami

pillings

村上 亮太 / ピリングス

TOKYO FASHION AWARD 2022
Winner's Interview

Interview / Jan. 9,2023

村上 亮太 / ピリングス
村上 亮太 / ピリングス

2021年春夏に「RYOTAMURAKAMI」から改名した「pillings」。改名と同時に生産体制を見直したことで、コンセプチュアルでエモーショナルな表現に高度な技術力が加わり、世界中からクリエイションに注目が集まるブランドとして成長を続けている。日本を代表するニットブランドとして今後の期待が膨らむブランドについて、デザイナーの村上氏に話を伺った。

2014年にご自身でブランドをスタートされ今日に至るまで、ターニングポイントはありましたか?

ブランド名を変更したタイミングですね。母親と一緒にスタートしたブランドで、その後も一人でブランドを続けていたのですが、国内の優秀なニッター職人を抱える企業からお声がけいただき、量産出来る体制を共に組めるようになり改名しました。生産背景が強力になったことで型数も増え、やりたいと思っていたことが形に出来るようになり、ブランドとしての見え方が大きく変わったと感じています。量産体制は整いましたが、デビュー当時の環境にも結構近く、母親世代のニッターさんたちといろんな話をしながら製作を続けています。

村上さんがデザイナーを目指されたきっかけを聞かせてください。

小学校の頃、母親の編んでくれたセーターを着て登校したらバカにされた経験があって、それがきっかけでファッションを意識するようになりました。ものづくりをしたいというのはずっとあったんですけど、僕自身お笑いが好きで、深夜ラジオのハガキ職人やったりしていて、放送作家になりたいと中学生くらいのときは思っていました。「ダウンタウンのごっつえぇ感じ」とか好きで良く観ていて、お笑いというクリエイションは、弱い者が社会の中で戦っていける武器になったり、人の価値観を変えることが出来るんだなと感じて。洋服でも、お笑いのようにコンプレックスや価値観を変えられるようなクリエイションが出来たらと思い始めたのがきっかけです。あと、マルジェラの影響も大きいです。ファッション業界の松本人志だと衝撃を受けたことを今でも覚えています。

村上さんが今洋服を作る原動力は何でしょうか?

誰にも頼まれていないのに、やらなくてはいけない責任感みたいなものがあるんですよね。人が好きというモチベーションがあるので、なかなかクラスの中でうまく馴染めなかったりするような人たちに向けて洋服を作っている意識はあります。そういう人たちが魅力的に見えたり、彼女たちに響く洋服を届けられたらと思っています。

村上さんにとって、ニットの魅力とは何でしょうか?

糸状のものであれば、何でもニットとして編めてイチからオリジナルが作れるところは魅力です。組み合わせ次第で色々作れるんです。感覚的な表情を数値化して表現するという行程も好きです。あと、母親の手編みセーターもそうなんですが、ニットって人の気持ち、感情がのりやすいと思うんです。そういうことをファッションとして提案できたらと。手編みニットは、もちろん製品化できるレベルは同一なのですが、それぞれニッターさんの編み方の癖が出るので、長く着ていくと形も全て変わっていく、全てが一点ものなんです。そういうところも良いですよね。

村上 亮太 / ピリングス

TOKYO FASHION AWARD 2022を受賞され、楽天ファッションウィーク東京にて発表された2022AWコレクションはメッセージ性の高いランウェイショーでした。過去シーズンとは異なる印象を受けましたが、どのような狙いがあったのでしょうか?

pillingsに改名してから2022SSシーズンまでは、ニットの生産背景を観てもらいたいという想いがあって、ニッターさんのパーソナルな部分に焦点を当てたデザインをしていたんです。こういう人たちと一緒に作っているブランドとしての全体像を知ってほしいというのがあり4シーズン続けました。もう伝わったかなということで、これからは自分が表現したいことやメッセージを込めたコレクションにしようとしたのが2022AWのシーズンで、生きるのが下手くそな人たちに向けたコレクションに挑みました。

ランウェイショーの反響はいかがでしたか?

今までで一番の反響でした!コロナ禍で無観客開催したときも、その状況に対して響くものがあったようで大きな反応がありましたが、それ以上に多く世界中から反響があって本当に驚きました。著名なジャーナリスト、フォトグラファー、デザイナーなど海外からもコンタクトもらえて、こんな人たちにも届くんだと本当に嬉しかったですね。

23SSシーズンでは、初めてパリでショールームに参加されましたが、いかがでしたか?

今回パリで初めてロンハーマンからオーダーを付けてもらえました。日本でやっていたら見てもらえる機会がなかったので、そういう意味でもパリでやってよかったなと。海外に関しても、イタリア、イギリス、スペインなどから新規オーダーがありました。

中国ではすでにアカウントをお持ちですが、欧米バイヤーに対して何か違う印象がありましたか?

中国はお金周りも良く、送料も欧米ほどかからないので、初回からまとまった額でオーダー入りますが、ヨーロッパは送料、関税問題があり、現地でのセールスプライスが高額になることがネックになるため、様子見される感じがありますね。現地のプライスで見ると、ルメール、ケンゾーより高く、ジルサンダーと同等のポジションにあたるようです。

同じ土俵に立つそれらのブランドとどう差別化していくイメージを持っていますか?

パリでいくつかの現地ショールームにコレクションを持っていくつか回って話をしたときにも感じたのですが、価格は下げずに、日本の職人によるハンドニットでしか成立しないテクニックやスペシャルなピースを伸ばしていく方向性に可能性があると思っています。また、セクシーな女性像がマスな欧米市場では、メンズに対する要望もありましたね。あと、現地の方々皆に言われたことで、ショーをやって売れるブランドだから、絶対にパリでショーをやったら良いと言われたことも印象に残っています。

今後のブランドの展望を聞かせてください。

まず、次の23AWシーズンはランウェイショーを東京でやる予定で、今後は発表形式を継続してショーにしていくつもりです。売上が伸びたからショーをするのではなく、ショーをして売上を伸ばすブランドにしていけたらと考えています。また、pillingsという名前に変えたときから意識していることで、自分がブランドを離れたとしてもpillingsを工房として残したいというのがあって。工房として他ブランドのOEMも今15ブランドほど手がけていて、手編みを職業、技術として残していけたらと考えています。若い世代の育成も進めていますし、ニット業界を盛り上げていきたいですね。

また、TOKYO FASHION AWARD 2022を受賞されて、この1年間いかがでしたか?

ショーもしたかったですし、パリで展示会もしたかったので、応募したのですが、周囲の様々な方からおめでとうと他賞に比べて良く言われた気がしますね。1年間サポートしていただけて、ブランドとしては本当に大きな経験になりました!

応募をご検討中の方に一言お願いします。

迷っているのなら、まずは応募してみたらいいと思いますよ。ショーと海外、どちらにも興味があるなら、ぜひ応募してみてください。後になればなるほど、ライバルが増えて来そうな感じがするので!

“pillings”, formally changing its brand name from “RYOTAMURAKAMI” in the 2021SS season. By reexamining their production system at the same time as changing their brand name, rarefied skills have been added to their conceptual and emotional expressionism, thereby continuing to grow as a brand whose creations continue to gather attention from around the world. As a brand with growing prospective to become a knit brand representative of Japan, we spoke to their designer, Mr. Murakami.

Has there been a turning point in the development of the brand since first launching your own brand in 2014?

That would be the timing at which I changed the brand name. It was a brand I started together with my mother, and continued on by myself thereafter, but I was approached by a Japanese company that carries skillful knit craftsmen, by which I become able to form a system to mass produce, and changed the brand name at that time. Because our production background strengthened, we were able to increase our number of styles, and it also enabled us to put into shape those things we wanted to do, which largely changed the way our brand is seen. We now have a system to mass produce, but our atmosphere hasn’t changed much from when we debuted, and we are continuing to create while discussing all sorts of things with knitters of my mother’s generation.

村上 亮太 / ピリングス

Please tell us how you came to aspire to become a designer.

In elementary school, one day I went to school wearing a sweater my mother knitted, and my classmates made fun of me. This experience made me become conscious of fashion. I had always been interested in making things, but personally, I was a comedy fan, and did a part time job of writing postcards to mid-night radio programs, so I wanted to become a broadcast writer when I was a junior high school student. TV programs like “Downtown-no gottsu-ee-kannji” were my favorite and watched them all the time, because I felt laughter was a creation that becomes a weapon for weak underdogs to survive in society, something that can change people’s sense of values. It was my wish to create clothes like laughter, creations which have the power to change people’s inferiority complexes or social values and that’s how I got started. I was also greatly influenced by Margiela. Even now, I remember I was greatly shocked by his creations, thinking he is the Hitoshi Matsumoto of the fashion industry.

What is your present motive force in creating clothes?

Nobody has asked me to do so, but I feel a sort of responsibility that I have to do this. I like people, and this is a motivator for me, so in my mind I’m thinking I’m making clothes for people who have trouble fitting in with their classmates. It is my wish to make clothes that make people with low self-confidence look attractive, or clothes that will appeal to such people.

To you, what is the attraction of knits?

Anything in thread form can be knitted, and originals can be made from scratch. That is the attraction. All sorts of things can be made depending upon combinations. I am also fond of the process of expressing by conversion of emotional expression to numerical form. Also, including my mother’s hand knit sweaters, I think emotions, people’s feelings are easily transferred to knits. It is my wish to offer such things in fashion. In hand-knits, of course the level of productization must be the same, but every knitter has each’s own habit which comes out in the knit, and shapes change as it is worn for a long time, so you can say, each piece is a one of a kind. That’s another attraction.

The runway show of the 2022AW collection you presented after having been awarded the TOKYO FASHION AWARD 2022 carried a strong message. We had the impression it was very different from your past seasons, but was there some aim to this?

From the time I changed the brand name to pillings, up to the 2022SS season, I had the wish to have people see the production background of knits, so I created designs that spot lighted personal aspects of knitters. I wanted people to grasp a total image of the brand, by understanding the sort of people we create with, and I continued this for four seasons. I think people now understand what kind of brand we are, so from here on, I wanted to create collections of things I want to express or messages I want to convey. The first of this was the 2022AW season, and it was a collection offered to people who find difficulty in living.

村上 亮太 / ピリングス

piliings 2022 A/W Collection

How was the reaction to your runway show?

We received the best reaction ever! When we gave a presentation without guests under the corona pandemic, it seemed to have an impact to the situation, and we received a huge reaction. But this time, we were really surprised because we received great reactions from around the world. We received contact from famous journalists, photographers, designers from overseas. We were extremely happy to find out that our presentation reached such people.

In the 23SS season, you participated in the Paris showroom for the first time. How was that?

This time at Paris, Ron Herman placed an order with us for the first time. If we had been showing at Japan only, we wouldn’t have had a chance for them to see us, so we are happy to have had this opportunity to show at Paris. In overseas orders, we received new orders from Italy, UK, Spain, etc.

You already have accounts in China, but how was your impression of European/American buyers? Any differences?

China is well off and delivery costs are not as high as Europe or the US, so they placed bulk orders from the start, but in Europe, due to high delivery costs and customs duty, it can’t be helped for retail prices become high, and this being a hurdle, they seem to be waiting to see how things go. When we compare with other brands in Europe, we are more expensive than Lemaire or Kenzo, with our price range being in the same position as Jill Sanders.

In your image, how do you intend to differentiate your brand from those brands fighting in the same ring?

I felt this also when we were going around a number of showrooms in Paris with our collection to talk to them, but rather than lowering our prices, I think there is a possibility in extending the direction of offering special pieces, handknit pieces which can only be created by skills and techniques of Japanese craftsmen. Furthermore, in European/US markets in which sexy feminine images are mass produced, we received requests for men’s items. Another thing which was striking was that every person we talked to at Paris told us, we are a brand that will sell well by presenting a show, so we should most definitely present shows at Paris.

村上 亮太 / ピリングス

Please tell us what sort of future aspirations you have for the brand.

First off, for the next 23AW season, we are planning to present a runway show at Tokyo, and we intend to continue giving show-style presentations from hereon. Rather than presenting shows because our sales increased, we hope to be a brand which increases sales by doing shows. Furthermore, this is something I was thinking about since we changed our brand name to pillings, but it is my wish to have pillings remain as a studio, even if I were to leave the brand. Presently, we handle OEM production for 15 other brands as a studio, and it is our wish to leave behind knitting as a vocation, as a skill. We are currently training young generations, and we hope to invigorate the knit industry.

It has been one year since being awarded the TOKYO FASHION AWARD 2022. How has it been?

We applied because we wanted to do a show, and we wanted to exhibit at Paris, but compared to other awards, I think we were congratulated more from the people around us. The year of support has been a truly enormous experience for the brand!

A word of advice to those brands thinking of applying to the TOKYO FASHION AWARD please.

If you are having trouble making up your mind, I think you should just do it and apply. If you are interested in both presenting a show and overseas developments, you should definitely give it a try. I have the feeling, the later you apply, the more you put it off, the more rivals you’ll end up facing!

一覧へ戻る

PRIVACY POLICY

©Japan Fashion Week Organization 2017, All Rights Reserved.

  • Instagram
  • YouTube