TOKYO FASHION AWARD

本サイトは、クッキー(Cookie)を使用しております。Cookieは、本サイトの機能と利便性の向上、ならびに分析を目的に使用されています。設定を変更せずに本サイトを継続して利用することにより、Cookieの使用とプライバシーポリシーに同意したものとみなされます。プライバシーポリシーについてはこちらをご覧ください。
This site utilizes Cookie. Cookie is used to improve functionality and accessibility of this site, in addition to use for analysis. Your agreement to the use of Cookie and private policy is presumed by continual use of this site without changing its settings. For details on the private policy, please refer here.

OK

Harunobu Murata

HARUNOBUMURATA

村田晴信 / ハルノブムラタ

TOKYO FASHION AWARD 2022
Winner's Interview

Interview / Feb. 16, 2023

ハルノブムラタ HARUNOBUMURAT

“Luxury of Silence”をコンセプトに、世代を問わずハイエンドな女性層から支持を集めるブランドとして人気急上昇中のHARUNOBUMURATA。独自のビジネススタイルと確かなクリエイションによって日本市場に新しいラグジュアリーの価値を生み、今後の動向が大いに気になるブランドについて、デザイナーの村田氏に話を伺った。

ブランドの生い立ちについて、聞かせていただけますか?

エスモード在学時に神戸ファッションコンテストで特選を受賞し、その時の審査員から良い素材を最も良い形で洋服に出来るのはイタリアだからと、イタリア留学を勧められ、卒業後8年間はミラノで経験を積みました。デザイナーとしてのベースを作ってくれたのはミラノですし、考え方など大きな影響を受けました。ジルサンダーで働いていたときは、ルーシー&ルーク・メイヤー夫妻によるリブランディングのタイミングで、ブランドとしての新しい価値、見せ方について彼らがゼロから生み出していく過程を最も近くで経験させてもらえてとても大変でしたが、幸運でしたね。ただ良いものを作れば良いのではなくて、どう伝えていくかによって、ものの価値は大きく変わるということを教えてもらい、その経験を活かしながら、帰国後2019AWシーズンから今の形でブランドをスタートしました。

ミラノでの経験がブランドビジュアルをご自身で撮影されるなど、プレゼンテーションへの強いこだわりに繋がっているのでしょうか?

そうですね。こういう洋服を作りたいというところからではなくて、こういう人物像に見せたいとか、こういう動作の中でこういうポーズの瞬間を作りたいとか、ブランドとして伝えていきたいイメージが最初にあって、そこからデザインを進めています。

日本に戻られてブランドとして8シーズン発表されました。今ご自身としてはどのような心境でしょうか?

まだまだ自分たちに出来ること、やりたいことは多くあると感じていて、ビジネスがようやく軌道に乗り始めた段階で、ブランドとしてのスタートに今立てたと感じています。ブランドの創る世界観がお客様に伝わったような感覚もあり、これから自分たちなりのラグジュアリーをさらに模索していく必要があると考えています。

実際に着用してくださるお客様はどのような方が多いのでしょうか?

お客様の層は本当に良くて。こういう人物像に着てもらいたいなと僕がイメージしていた女性の方々ばかりなんです。自分の芯がしっかりあり、自身の価値観を信じて良いものを見極められる大人の女性に認めていただけて、良いと言ってもらえていることが本当に心強いです。精神的な余裕があり、時間がゆっくり流れているようなショップで扱っていただいているイメージですね。 このカテゴリーで戦える国内ブランドは多くは思い付かなくて、価格帯への納得感含めてブランドとして根付くまで厳しいだろうなと思っていましたが、スタイルを創るための商品としてお客様にお届けするということが今出来てきているのかなと感じています。

ハルノブムラタ HARUNOBUMURAT

ビジネス概況も聞かせてください

22AWシーズンからPR、セールスをTHE WALLにお願いして、卸も順調に伸びています。現在は国内で30アカウント程度あります。ただ一方で卸だけだとリスクがあると以前から思っていて、世界観を直接伝えたいという想いもありブランドとしての直販にも力を入れています。一般のお客様を対象に試着会と言っても良いような展示会を開催しオンライン上での予約販売という形でオーダー会を実施しています。ブランドとしてその場でしっかりコミュニケーションが出来ていると感じています。 センスの良いお客様がそれぞれの解釈でご紹介くださるので、結果ブランドの知名度の向上につながり卸先での売上貢献にも叶っています。ブランドの世界観を直接肌で感じていただいたお客様が熱量をもってご紹介いただくことが、信頼性を担保しているように感じます。

TOKYO FASHION AWARDを受賞されて開催された、東京でのランウェイショーはいかがでしたか?

資金も手間もかかりましたが、ショーの反響は本当に大きくて、卸も非常に伸びましたし、ショー後の直販にも繋がりました。ハンガーで吊らされている洋服を見てもらうのではなく、動いて着て見せることが理に叶っていると思っているので、今後もショー形式で発表していけたらと考えています。

パリでのショールームはいかがでしたか?

実はあまり期待していなかったのが正直なところですが、実際にはオーダーも入り、確かな評価をいただけたので、世界で勝負できるなという自信になりました。手応えはつかめたのですが、どれくらいのタームで資金回収できるか等、今後の展開についてまずしっかり戦略を練るべきだと考えています。国内での展開のように先に知名度を上げてから海外販路へ卸す、海外のラグジュアリーマーケットとの繋がりを深めるなど、自分たちなりの見せ方、やり方を体制踏まえてしっかり検討していく必要がありますね。現地のネットワークなどを考えても、パリよりもミラノで取り組んでいく想定です。

TOKYO FASHION AWARDを受賞された経験はブランドにとってどのようなものでしたか?

アワードを受賞したことで、ブランドとしての知名度が確実に広がりましたし、価格に見合ったものとしてのクオリティや実力を証明できたように感じています。

TOKYO FASHON AWARDへ応募を検討されている方へ一言、お願いします。

人生に何度かしかないターニングポイントになるアワードです。ここがビジネスとしてもステップアップのための大きなきっかけになると思うので、ぜひ頑張って挑戦してほしいですね。

ハルノブムラタ HARUNOBUMURAT

ブランドとして、今後どのような展望を持っていますか?

僕たちが提案できるラグジュアリーは、パーソナルな繋がりが必要だと考えていて。良い素材を使って良い洋服を届けることだけではなくて、物質的な価値に加えて精神的な価値を持たせることが目指すラグジュアリーの形かなと思っています。サロン的なスペースを今後持って、お客様と直接コミュニケーションできるような場所を作ることや、取扱店様との協業でよりエンゲージメントの高い施策を行うことがブランドの世界観をより強く感じてもらうために重要だと考えています。 また、同時にお客様がドレスを着ていけるようなシーン、場所をブランドとして作っていけたらとも思っています。 ビジネスとしては、ほぼ一人で作家的に運営してきたブランドから、組織体制を整えより本質的なジャパニーズラグジュアリーを提案していきたい。最終的には、世界でブランドの名前を残せるようにしたいですね。

デザイナーとして挑戦してみたいことはありますか?

イタリア時代に一緒に仕事をしてきたサプライヤーの刺繍や素材など、まだまだ活用しきれていないリソースがたくさんあるのでそれらを自分たちの解釈で新しいラグジュアリーの形に変えていけるように挑戦していきたいと考えています。

Under the concept of “Luxury of Silence”, HARUNOBUMURATA is a brand gathering support from high-end women of all ages, with their popularity rising rapidly. With their unique business style and sure creation, they have given birth to a new value of luxury in the Japanese market. We spoke to their designer, Mr. Murata, on this brand whose future actions are being carefully watched.

Could you please tell us the background of the brand, on how it came to be?

While I was a student at Esmode, I won the grand prize of the Kobe Fashion Contest, and at that time, one of the judges advised me to go study abroad at Italy because Italy has the ability to make fine quality materials into clothes in the best form. So, after graduating, I spent 8 years in Milan to accumulate experience. It was Milan that made my base as a designer, and I’ve been influenced largely in my way of thinking. When I was working at Jill Sanders, it was during the timing of when Lucie & Luke Meier were rebranding, so I was able to gain up-close, first-hand experience on their process of creating ways to show from scratch. It was a difficult time, by I feel I was very lucky. I learned it is not enough to simply make quality things, that the value of things changes gravely depending upon how it is conveyed. Utilizing this experience, after returning to Japan, I launched this brand in its present form from the 2019 AW season.

ハルノブムラタ HARUNOBUMURAT

Is your experience at Milan connected to your being greatly particular about your presentation, for example shooting brand visuals yourself?

Yes, definitely. Rather than starting with an idea of what kind of clothes I want to make, I start designing from an idea of what kind of image of a person I wish to present, or a wish to create an instant of a certain pose during a certain flow of motion, or a certain image of the brand I wish to convey.

After returning to Japan, you have presented for eight seasons as a brand. What is your state of mind at this point?

There is so much more I feel we can do, so much more I wish to do. As a brand, we are at the stage of finally being on track business wise, and I feel we are now finally standing at the starting line as a brand. I also have a sure feel that the worldview of the brand has been conveyed to customers, so I feel the need to dig in deeper in search of a luxury all our own.

What kind of customers mainly wear your clothes?

Our customer group is really great. They are the exact image of the kind of women I imagined and wished for to wear our clothes. We are favored by women who have a strong core, mature women who believe in their own values, with the ability to recognize quality, and it is so encouraging to be told our items are good by such people. I have the image that our items are being carried at shops that have mental leeway, with time flowing slowly, leisurely. I couldn’t think of many domestic brands who could survive in this category, and I thought things would be difficult until the brand rooted surely, including a feel of acceptance of our price range, but I feel we are now delivering our items to customers as a product that creates style.

Please tell us also about your business situation.

From the 22AW season, we have retained THE WALL for PR and sales, and our wholesale is also increasing steadily. We presently have approximately 30 accounts in Japan. But at the same time, I have been thinking that relying on wholesale alone is too risky, and because I wish to convey the worldview of the brand directly, we are putting strength into direct sales also. We are carrying out exhibits that could be called fitting gatherings for general customers, followed by online sale by subscription, as a form of ordering. I feel, this allows us to surely communicate with our customers as a brand. Customers with good senses introduce us to others adding their own interpretation of the brand, which, as a result, ties into a rise in acknowledgement of the brand, which also contributes to a rise in sales for our wholesale partners. I feel, having customers who have experienced the worldview of the brand directly, passionately introduce our brand to others, is securing reliability of the brand.

How was the runway show in Tokyo you presented, having won the TOKYO FASHION AWARD?

It was cost and time consuming, but the reaction to the show was truly huge, bringing about a large increase in wholesale, along with direct sales after the show. It is my idea that showing clothes being worn in action makes sense, rather than having them seen being hung on hangers only, so I hope to continue presenting in show form.

How was the showroom in Paris?

Actually, to be honest, I wasn’t expecting much from it, but in reality, we received not only orders but also sure appraisals of the brand, which gave us confidence that we can battle in the global scene. We received a sure response, but there are still many variables, such as being unsure in how long a term we can recover our capital, so I am feeling a strong need to reestablish strategies for future developments. Like we did in domestic developments, we need to first surely examine and review how to show our brand in a method befitting ourselves, our system in doing things, such as raising acknowledgement of the brand, then wholesaling to overseas markets, deepening our ties with overseas luxury markets, etc. Considering local networks, we are planning to work on Milan, rather than Paris.

What kind of experience has winning the TOKYO FASHION AWARD been for the brand?

Becoming an award-winner has surely expanded the level of acknowledgement of the brand, and we feel it is acting as proof of quality befitting our prices and ability.

A word of advice to those people considering applying to the TOKYO FASHION AWARD, please.

It is an award which will be a turning point in your career, which only comes a few times in a lifetime. I am confident that it will be a huge opportunity, both business wise and as a step up, so if you are considering it, you should definitely take a chance and challenge it.

What future prospects do you have as a brand?

We feel that the luxury we suggest requires a personal connection. It is my idea that the form of luxury we aim for is one that not only delivers fine clothing made using fine materials, but also gives spiritual, mental value in addition to material value. In the future, I feel it is important to create a salon-like space at which we can communicate directly with our customers, carry out high engagement plans in cooperation with shops that carry our products, in effort to have the worldview of the brand felt more strongly. At the same time, as a brand we hope to create scenes, places to which customers can wear our dresses to. Business wise, from a brand that has been operated almost exclusively by a single designer, I wish to organize a structure which will enable us to suggest a more essential Japanese luxury. In the end, I hope the brand name will be known and remembered globally.

Is there anything you wish to challenge as a designer?

There are still many, many resources I haven’t been able to utilize fully, of suppliers I worked with during my years at Italy, such as embroidery, materials, etc. It is my wish to challenge myself in reinterpreting such resources into the shape of a new luxury.

一覧へ戻る

PRIVACY POLICY

©Japan Fashion Week Organization 2017, All Rights Reserved.

  • Instagram
  • YouTube