TOKYO FASHION AWARD

本サイトは、クッキー(Cookie)を使用しております。Cookieは、本サイトの機能と利便性の向上、ならびに分析を目的に使用されています。設定を変更せずに本サイトを継続して利用することにより、Cookieの使用とプライバシーポリシーに同意したものとみなされます。プライバシーポリシーについてはこちらをご覧ください。
This site utilizes Cookie. Cookie is used to improve functionality and accessibility of this site, in addition to use for analysis. Your agreement to the use of Cookie and private policy is presumed by continual use of this site without changing its settings. For details on the private policy, please refer here.

OK

Yu Kobayashi
Yuji Abe

IRENISA

小林 祐 / Yu Kobayashi
安倍 悠治 / Yuji Abe

TOKYO FASHION AWARD 2023
Winner's Interview

Interview / July. 24, 2023

小林 祐 / 安倍 悠治 IRENISA

2022SSシーズンから楽天ファッション・ウィーク東京へ参加を続けているIRENISA。23AWシーズンでは初めてランウェイショーを開催し、その完成度の高さ、洗練された表現が大きな反響を呼んだ。パタンナー出身のデザイナーデュオが手がけるコレクションは、メンズファッションマーケットの中でもユニークなポジションを確立し、今後更なる活躍が期待されている。24SSシーズンでも再び東京でコレクション発表を控える彼らに、ブランドの今、これからについて話を伺った。

現在のビジネス概況を聞かせてください

国内が20-25アカウント、海外が5アカウント程度になります。ブランドをスタートして初回の展示会も緊急事態宣言中でしたしパンデミックと共にビジネスは始まりましたが、大変な中でもバイヤーさんが展示会に足を運んでくださり、洋服を見て触って理解してもらうことができたのは本当に有り難かったと思います。

ブランドのクリエイションで大事にされていることを教えてください

パタンナー出身なので、着てどうなのかという点は大事ですね。前から、横から、どの角度から見てもきれいであって、着心地が良いというのが最低条件、服づくりの基本だと思っています。

小林 祐 / 安倍 悠治 IRENISA

コレクションの製作はどのように進めてらっしゃいますか?

IRENISAは生地を先に決めてからパターンに入ります。デザイン画を厳密に描くことはあまりなくて、パターンを引きながらデザインを決めて行くような流れです。スタッフ皆で行う仮縫いは毎回真剣勝負なので喧嘩になります!笑。スタッフには若い世代もいて、彼らの意見も取り入れながら進めないとだめだと思いますし、新しい視点に考えさせられることもあります。いろんな人からの意見を受けて、皆が良いと思う洋服1型が仕上がる感じです。コンセプトがあってものづくりをするブランドではないので、作りながら自分たちの想いを肉付けしていって、コレクションが仕上がります。

小林 祐 / 安倍 悠治 IRENISA

TFAに応募しようと思ったきっかけは?

世界で戦えるブランドになりたいと思ってスタートしているので、パリでショールーム出展できる点が魅力でした。ショーは継続しないと意味がないと考えていたので、ショーをやることについては実はネガティブでした・・・。蓋を開けたら初日にガチガチのショーをやったんですが笑。

TFAを受賞して、様々なサポートを受けたこの1年間はいかがでしたか?

ショーをやったことでの反響がとても大きかったですね。ランウェイで洋服を着て動く姿を初めて直接お客様に見ていただくことが出来て僕ら自身も感動しましたし、周りの方からも評価していただきました。自分たちのブランドとしてやるショーは、シンプルにとても楽しかったし、とにかく良い経験になりました。

パリでのショールーム参加はいかがでしたか?

サイズ感、価格帯などの相性もありますし、正直難しさも感じました。サイズ感に課題があると感じた1月よりサイズを増やした6月の方が反応はよかったですし、海外においてもやはり出し続けて、マーケットニーズに合う商品改良とブランド認知を高めることが必要ですね。今回の6月のパリはとても暑かったですし、SSにおいてはこの暑さに対応できるMDが必要だとも感じました。また、IRENISAはテイストとしてわかりやすいブランドではないので、ブランドのキャラクターをハンガー面から伝わるメッセージとして強化しながら、参加を継続することで評価を高めて結果を残したいですし、パリでやる以上はヨーロッパのショップにも卸していきたいですね。

ブランドとしての今後の展望を教えてください

世界の服づくりに負けていない自負があるので、これからも挑戦し続けたいですね。IRENISAは縫製工場、生地会社など日本のプロフェッショナルの方々と一緒にものづくりを出来ているので、その魅力をブランドとして伝えたいという想いもあります。そして、世界への認知度を高めるために、ウールマークやプライズなどコンテストにもチャレンジしてみたい。

最後に、TFAに応募を考えているブランド、デザイナーへコメントお願いします

世界に挑戦できる良い機会なので、自分たちのものづくりを信じて応募してみたら良いと思う。受からなかったとしても、それには何かしらの理由があるはずなので改善してまた次にチャレンジしたら良い。あと、大切なこととして、せっかく受賞できてもお金がないとできることに限りが出てしまうので、会社としての体力をしっかり付けた方が良いと思います。

Interview by Tomoko Kawasaki
Photography by Daichi Saito

IRENISA, continuously participating at Rakuten Fashion Week TOKYO since the 2022 SS season. In the 23 AW season, presented their very first runway show, which evoked a grave response due to their high degree of perfection and sophisticated expressionism. Their collection created by a designer duo who started out as pattern makers, has established a unique position within the men’s fashion market, with high expectations to do well in the future. We spoke to this brand, preparing once again for another collection presentation at Tokyo in the upcoming 24 SS season, on the brand’s present situation and future prospects.

Please tell us your present business situation

We have approximately 20-25 domestic accounts and 5 overseas accounts. Our very first exhibit was held amid the declaration of a state of emergency, and our business started along with the expansion of the pandemic, but despite the difficulties of the time, buyers came to visit our exhibit, and we were so very thankful to have our garments not only seen but touched and understood.

Please tell us what it is that you hold dear in your creations.

Because we used to be pattern makers, how our garments feel when worn is important to us. Beautiful when seen from the front, side, any angle, and comfortable to wear, are only minimum requirements, simply basic in making garments.

How do you proceed in creating a collection?

At IRENISA, we follow the pattern of starting by selecting materials. We usually do not draw rigid design drawings. The flow is rather that we decide on the design as we draw up the patterns. The whole staff is involved in the fitting, which is performed in earnest, so we always end up fighting! (laugh) Part of our staff are of younger generations, and we feel it is important to incorporate their opinions too as we proceed. This also sometimes makes us realize a new point of view. You can say, we create one style that everybody thinks is good, by listening to all sorts of people’s opinions. We are not a brand that creates under a concept. It is as if we construct a collection by fleshing out our emotions on the garment as we make them.

What prompted you to apply to TFA?

From the start of the brand, it had always been our wish to become a brand able to battle in the global stage, so being given the opportunity to exhibit at the Paris showroom was an attractive point. But on the other hand, we feel there is no meaning in presenting a show unless we continue doing it, so to be honest, we were negative about presenting a show … But when push came to shove, we ended up presenting an extremely typical show-like show on the first day (laugh).

Having been awarded the TFA, how was this year of receiving all sorts of supports?

There was great impact from presenting a show. We ourselves were moved by having customers see our garments being worn, in motion, on the runway directly for the very first time and received high praise from the people around us. Doing a show for our own brand was simply fun, and moreover, a fantastic experience.

How was participating at the Paris showroom?

There needs to be a match in size range, price range, etc. so quite honestly, we did feel some difficulties. Compared to January at which time we felt some issues in size range, the reaction was good in June when we broadened our size range. This made us realize the necessity of continuing to present overseas, thereby continuing to improve our products according to market needs and raising the level of brand recognition. Paris in June this year was extremely hot, which also made us realize the necessity of MD dealing with heat issues in the SS season.Furthermore, taste wise, IRENISA is not an easily comprehensive brand, so while strengthening our brand character into one that conveys a message easier from a hanger, it is our wish to raise our value and show results by continuing to participate. And as long as we are doing it at Paris, we do hope to obtain accounts with European shops.

小林 祐 / 安倍 悠治 IRENISA

Please tell us your future prospects as a brand.

We have confidence in that our production is at a world-class level, so we intend to continue challenging all sorts of things. IRENISA has the ability to work with Japanese professionals, such as sewing factories, fabric companies, etc. so it is also our wish to convey the attractions of such as a brand. Furthermore, to raise global recognition, we intend to challenge various prizes or contests, such as the Woolmark Prize.

Finally, a word for those brands, designers considering applying to TFA, please.

It is a terrific opportunity to challenge the world, so we think you should believe in your production abilities and apply. Even if you do not win, there is some reason to why you did not, but this is a fantastic opportunity to better your product and challenge again. Also, even if you win the award and are given opportunities, if you do not have ample capital, you will be limited in the things you can do, so I would suggest muscling up and steadying the foundation of your company.

一覧へ戻る

PRIVACY POLICY

©Japan Fashion Week Organization 2017, All Rights Reserved.

  • Instagram
  • YouTube