TOKYO FASHION AWARD

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KHOKI

TOKYO FASHION AWARD 2023
Winner's Interview

Interview / July. 18, 2023

KHOKI

デザインチームによる製作で「人の手が見えるモノづくり」をコンセプトに、2019年よりスタートした「KHOKI」。確かなクラフトマンシップにより温かみを感じる洋服でありながら、どこかアヴァンギャルドで不完全な要素もあり、着る人を纏う自由、楽しさを与えてくれる、そんな注目すべきブランドのひとつだ。23AWシーズンには東京で初めてのランウェイショーを開催し、初めての海外ショールームへの参加も経験した。飛ぶ鳥を落とす勢いすら感じる彼らに、ブランドのこれまで、そしてこれからについて話を伺った。

まず、現在のビジネス概況を教えてください

お取引先様は国内が現状26アカウント、海外が24SSで6アカウントになります。法人化して型数を増やした段階で伸びて、その後は着実にお取引先様が増えている状況です。海外へのデリバリーは23AWシーズンからなので、まずはこのシーズンの消化率を高めるべきだと捉えています。海外はアジア圏が中心なので、今後はもっとワールドワイドに拡大できたらと思っています。

ブランドを始動されてからの展開、成長がとても早いですよね。

自分たちとしてはブランドをスタートした当初、ビジネスのためのモノづくりではないと思っていたのですが、クチコミでバイヤーさんが展示会に続々と来ていただけるようになって。KHOKIはビジネスとして成立するという可能性をチーム皆が感じたので法人化し、今に至っています。最初は作れるキャパシティも少なくて7、8型で絵とか売っていたようなカオスな感じでしたが、22年のタイミングでようやくバイヤーさんに満足してもらえる構成でラインナップを用意できるようになりました。その段階でTFAの審査に参加し受賞できることになり、ショー発表、海外展開とその後ノンストップで動いているような状況です。ブランド立ち上げから今までのスピード感は本当に早くて自分たちも驚いています。

KHOKI

パリでの初めてのショールーム参加はいかがでしたか?

クラフトマンシップを核にしながら、ニューエイジなブランドだと認識してもらうことが出来ました。シティで着用できる点も大きく評価していただけ、初回のショールーム参加からオーダーも付き、今後も継続して海外セールスを行っていきたいですね。

3月には、楽天ファッション・ウィーク東京で初めてのランウェイショーを経験されました。ショーへはどのような意識で臨みましたか?

まずはいつも通りのテンション、意識下でコレクションを製作することに注力しました。ショーに関しては、作り上げたコレクションを初めてのショーとしてどう面白くするかということを考え、チームで共有しやすいテーマとして「ファンタジー」を掲げ、KHOKIの洋服を着る不思議な住人たちという世界観を作り上げました。

ショーの反響はいかがでしたか?

ショー終了後から海外メディア、スタイリストからの問い合わせが増え、今までリーチ出来なかった層まで届き、反響はとても大きかったですね!このチームでこの短期間に、あのようなショーを作り上げられたことは大きな自信にもなりました。その反面、24SSシーズンも含めてこれからのコレクションを、どのようなクリエイションで表現、発表していくべきかが課題になるなとも感じましたね。

KHOKI

アワードに応募されたきっかけは何だったのでしょうか?

チームとしてライフステージ的に節目のタイミングを迎えていたので、何かお祭り的なことやりたいなと応募させていただきました。世間からはKHOKIはインハウス的な、内に籠もったコアなイメージで捉えられることが多いのですが、このタイミングであえてメインストリームに乗ってみるのも面白いかなとも思っていました。

アワードを受賞されて、思惑通りお祭り的な1年間を過ごすことができましたか?

はい!お祭りでしたし、半年間ノンストップでとにかく疲れました!笑。今まで交流のなかったデザイナーさん達と一緒の時間を過ごすことも、新鮮な経験にもなりました。

今後の展望、聞かせてください。

日本発のデザインチームとして海外で展開しているブランドってないと思うので、そういうブランドになれたらと。また、東京でショーを経験したことで、地に足をつけたセールスの重要性にも気づきましたし、海外でもショーをやってみたいと思っています。そのためには、チーム力を高めてKHOKIの魅力を高めて成長することが重要だと考えていますね。

最後に、アワードに応募を検討されているブランド、デザイナーへ一言お願いします。

アワードに応募して受賞出来たことによって、私たちは初めて経験することが多くあり、ブランドのヴィジョンが大きく変わりました。何かに挑戦してみたい、ブランドの可能性を拡げてみたいと思う方はぜひ応募してみてください!

Interview by Tomoko Kawasaki
Photography by Daichi Saito

“KHOKI”, a brand producing by a design team under the concept of “production in which people’s hands are visible”, started up in 2019. While having a sense of warmth derived from sure craftsmanship, at the same time, their clothes have an avant-garde, incomplete aspect also, which allows for freedom for the wearer to wear as they please and have fun with it. KHOKI is one such attention gathering brand. In the 23 AW season, they presented their very first runway show at Tokyo, and experienced participating in their very first overseas showroom. We spoke to this brand with great vigor as if to shoot a flying bird, on its road up to now and their plans for the future.

First, please give us an overview of your present scale of business.

Presently, we have 26 accounts in Japan, and from 24SS, we will have 6 accounts overseas. Ever since we incorporated and increased our number of styles, we have been seeing a steady increase of accounts. Overseas delivery starts from the 23AW season, and we feel our task is to raise digestion ratio. Our overseas accounts are centered mainly around Asian regions, so we hope to spread our business to more worldwide markets in the future.

Developments since the launching of the brand up to now has been extremely rapid, hasn’t it?

When we first stated the brand, we didn’t see ourselves as producing for business, but by word of mouth, buyers began to come to our exhibition, one after another. All team members felt the prospect of KHOKI succeeding as a business, so at that point, we incorporated, which led to now. At first, our production capacity was low, so we were selling merely 7 or 8 styles, along with paintings, which was a total state of chaos. But around 2022, we finally become organized enough to compose a line-up good enough to satisfy buyers. At which point, we applied to TFA, became an award-winner, presented a show, started overseas developments. We are in a state that everything started to move all at once, non-stop. The speed at which the brand has moved forward since its start has been so fast, we are surprised ourselves.

How was your experience of participating at the Paris showroom for the very first time?

We were recognized as a new-age brand with a craftmanship core. We were also highly praised for being wearable as town-wear, and received orders from our very first showroom participation, so we intend to continue overseas sales from here on.

This past March, you experienced your very first runway show at Rakuten Fashion Week TOKYO. With what kind of mindset did you face doing this show?

First, we made it a point to face the creation of the collection with the same tension, same mindset as usual. As for the show itself, we discussed how we can make the collection we created into an interesting first show, and as a result, we flagged “fantasy” as an easily shared theme among all team members, and created a worldview of mysterious residents wearing KHOKI clothes.

How was the reaction to your show?

From right after the show, we have enjoyed an increase in contact from overseas medias, stylists, which proved to us that we had reached classes we had never reached before, so it is safe to say that we received grave reactions! Creating such a show in such an abbreviated time with this team, has given us great confidence. On the other hand, we felt, how to express and present future creations, future collections, including the 24SS season, will be a huge task for us.

What prompted you to apply to the award?

From a life-stage point of view, we had reached a turning point as a team, so we wanted to do something festive and decided to apply. KHOKI is often viewed as being an in-house-like, withdrawn, core image, so we felt it might be fun to purposely go mainstream, at this timing.

KHOKI

Winning the award, were you able to spend a festive year as you had wished?

Yes! It was definitely festive, and we have been going on non-stop for six months, so we’re absolutely exhausted! (laugh) Interacting with other designers whom we did not have any contact with before, was also a refreshing experience.

Please tell us your future prospects.

I do not think there are any Japanese design teams developing overseas, so it would be great if we could be such a brand. Furthermore, be experiencing a show at Tokyo, we have realized the importance of sales with a sure, sturdy foothold. We would also like to challenge presenting a show overseas. For this, we think it is important to raise our strength as a team, thereby increasing the attractiveness of KHOKI, and promoting growth.

Finally, a word for those brands, designers considering applying to the award, please.

By applying to the award and winning it, there has been so much we experienced for the first time ever, and our vision as a brand has changed greatly. If you wish to challenge yourself in doing something, or wish to broaden the possibilities of your brand, please, do apply!

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