TOKYO FASHION AWARD

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TANAKA

SAYORI TANAKA / AKIRA KUBOSHITA

TOKYO FASHION AWARD 2023
Winner's Interview

Interview / Aug.1, 2023

TANAKA

「これまでの100年とこれからの100年を紡ぐ衣服」をコンセプトに、国内外で急成長を続けるファッションブランドTANAKA。ニューヨークを拠点に2017年スタートしたTANAKAは、今年3月東京で始めてのランウェイショーを開催し大きな話題を集めたことも記憶に新しい。現在は国内外で100アカウントに近い取引先を持ち、常に世界基準でクリエイションを発表し続ける彼らに、ブランドのこれまで、そしてこれからについて、デザイナーのタナカ氏、クリエイティブディレクターのクボシタ氏にインタビューした。

まず、現在のビジネスの展開状況について教えてください

クボシタ氏)アカウント数でいうと、24SSシーズンで国内お取引先が海外を上回ります。かねてより海外のショールームと契約していたので元々は海外アカウントが多く約40アカウントでしたが、次シーズンでは国内が約50アカウントとなりました。海外はイタリア近辺の店舗が多く、22FWからアメリカのショールームと契約したことでアメリカの店舗も増えてきてはいます。タナカ氏)TOKYO FASHION AWARDを受賞させていただきパリでショールーム参加できることになって、アジア圏からのコンタクトが増えました。日本のブランドはアジアで注目されていますし、コロナ明けのタイミングと重なってこれから更に伸びそうです。

TANAKA

Photo by JIRO KONAMI

海外市場からTANAKAはどのような評価を得ていますか?

タナカ氏)ニューヨークを拠点にしていますが、TANAKAは日本ブランドとして評価されていますね。日本らしいきれいさを売りにして取り扱いたいようですし、日本製のデニムは非常に信頼度が高く人気があります。クオリティの評価だけじゃなくて、ユニークで新しいブランドが多く出てきていると日本ブランドが海外で注目されている感じもあって、日本ブランドであることが今追い風になっていると感じています。 クボシタ氏)日本も海外も基本売れ方は似ていて、細かく見ると色の選び方などに違いはありますが、デニムが半分程度を占めています。海外だと、レディースの大型店からメンズのニッチな店舗まで幅広いテイストの店舗にお取り扱いしていただいていて、TANAKAの商品は店舗の指向に合わせて編集しやすいアイテムなんだろうなと捉えています。

国内市場が伸びている要因はどのように考えていますか?

クボシタ氏)全商品がユニセックスでサイズ違いとして展開しているので、国内での展開当初はどう編集したら良いのか戸惑われましたね。逆に扱い方がわかって来ると買いやすくなっている様な印象を受けます。国内では店舗数も増えていますが、アカウントごとの買付金額も増えていて、24SSまでの2年半で10倍程度伸びました。要因としては国内でもセールスを付け、プレスなどチームで動く体制を整えたことが大きいですね。また、TFAを受賞できたことで知名度アップに繋がり、東京でのショー観覧をきっかけに24SSシーズンから取引が始まったアカウントも多いです。

東京でのランウェイショーはいかがでしたか?

クボシタ氏)良いスターティングポイントになりました。展示会だけだとブランドのクリエイションを表現できる幅が限られると感じるきっかけになり、ブランドとしての表現の幅を広げたいと考えるようになりました。タナカ氏)TANAKAがどういうブランドかわからなかった方々に、私たちの世界観を伝えられて知ってもらえる機会になりましたし、自分たちの可能性を再認識することもできました。このショーが非常に評判良かったので、それを超える準備とタイミングさえ合えば、ショーはやりますよ!

TANAKA

Photo by KO TSUCHIYA

TFAを受賞されたこの1年間はいかがでしたか?

クボシタ氏)ビジネス面でも大きな成果がありましたし、ショーが出来たことはブランドの方向性を考える良いきっかけになりました。海外でのショールームがレディース会期に合わせての開催だったので、今回はプレ/メンズのタイミングで出展できたこともあって新しい広がりを生むことができました。

ブランドのこれからの展望についても聞かせてください

タナカ氏)日本のデニムを主軸として、スタイルや世界観を世界に発信する、日本初のブランドになること。そしてそれが100年続くブランドになること。日本のデニムが素晴らしいことは世界中の人が知っているのに、それを代表する日本人のブランドがないと思う。欧米でいう、例えばヘルムートラング、カルバンクライン、アクネ、ディーゼルなど。ただジーンズ単品だけでなくて、皆スタイルとアティチュードを持っていてビジュアルイメージもすぐに思いつく。そんな時代に残っていくようなスタイルや世界観を日本のデニムをアンカーにTANAKAが世界に牽引していくと決めています。まずは2020年代を代表するブランドになり、それから100年続いて行く。そのために、チームとしてメンバーを増やしていきたいんです。メゾンブランドのように同じ志を持ったメンバーでブランドを続けていく基盤をなるべく早い段階で整えたいと考えています。
クボシタ氏)MOMAに所蔵されるピースを作るという展望もあります。アイテムとしても完成されたものを生み出したい。誰もが着ることが出来るアイテムであって、誰もが自分のスタイルとして着ることが出来る洋服を。

最後に、TFAの応募を考えているブランド、デザイナーへ、一言お願いします

TFAを受賞して支援してもらうことは、自分たちの実力に加えてパワーももらえる1年間になります。自分の軸をしっかり持ってお互い頑張りましょう!

Interview by Tomoko Kawasaki
Photography by Kenji Kaido

Creating under the concept of “clothes that weave together the past 100 years and the nest 100 years”, TANAKA is a fashion brand growing rapidly both nationally and internationally. Established in 2017 based in N.Y., the memory of TANAKA’s very first runway show in Tokyo last March, and how it gathered grave attention is still fresh. They presently have close to 100 accounts nationally and internationally, constantly presenting world-class creations. We interviewed their designer, Ms. Tanaka, and creative director, Mr. Kuboshita, on the brand’s road up to now, and its future.

First, please tell us your present business situation.

MR. KUBOSHITA) Number of accounts wise, as of the 24SS season, we will have more domestic accounts than overseas accounts. We have had a contract with an overseas showroom for some time now, so originally, we had more overseas accounts than domestic accounts, counting approximately 40 accounts, but from next season, our domestic accounts count has become approximately 50 accounts. The majority of our overseas accounts are shops around Italy, and because we tied a contract with an American showroom in 22FW, our American accounts are also increasing.
MS. TANAKA) Thanks to being awarded the TOKYO FASHION AWARD, and being able to participate in the Paris showroom, there has been an increase in contact from Asian regions. Japanese brands are gathering attention in Asian regions, and because this timing overlays with the ending of the corona pandemic, we are predicting further increase.

How is TANAKA being perceived from overseas markets?

MS. TANAKA) Although we are based in N.Y., TANAKA is recognized as a Japanese brand. Stores seem to want to carry us because of our clean beauty unique to Japan. Japanese denim is highly reputed for being reliable and are very popular. Not only is the high quality of Japanese brands being praised, but there is also a feel that Japanese brands are gaining attention overseas because so many unique new brands are arising, and I feel, being a Japanese brand is working as a tail wind for us now.
MR. KUBOSHITA) Whether it is in Japan or overseas, the way we are selling is basically the same. If you look closely, there is a difference in choice of colors, but denim occupies approximately half of our sales. At overseas, we have a wide array of shops carrying our items, from large-scale women’s stores to niche men’s stores. It is our read that this is because TANAKA products are easy to edit into the taste of each store.

What do you think is the reason why you are growing so much in domestic markets?

MR. KUBOSHITA) All products are unisex, with an assortment of different sizes, so when we first started domestic developments, people were perplexed at how to edit it into their selection. But on the other hand, once one grasps how to handle our products, it seems we become an easier choice to select in buying. The number of domestic accounts are increasing, but the buying amount of each account is also increasing, showing an increase of approximately 10 times more in the two and a half years up to 24SS. The major reason for this is because we have organized a working team in Japan for sales, press, etc. Furthermore, being awarded the TFA as led to a rise in our level of acknowledgement, from the opportunity of seeing our show in Tokyo, there are many accounts that we have started business with from 24SS.

TANAKA

How was your runway show at Tokyo?

MR. KUBOSHITA) It turned out to be a good starting point. It made us realize that presenting by exhibitions only tends to narrow the expression of the brand’s creations, so we now feel we wish to broaden our expressiveness as a brand.
MS. TANAKA) It was an opportunity to convey our worldview to those people who were unfamiliar with the TANAKA brand, and it also enabled us to renew our potential. This show was received extremely well, so if we can prepare for the next one even better, and if the time is right, we will most definitely do a show again!

Having been awarded the TFA, how was this past year?

MR. KUBOSHITA) Business wise, we have seen impressive results, and doing the show has been a fantastic opportunity to think about the direction of the brand. The overseas showroom we have a contract with was held during the Ladies term, but this time we were able to exhibit during the timing of the pre/men’s term, which brought about new expansion.

Please tell about your future prospects for the brand.

MS. TANAKA) To become the first Japanese brand to globally transmit its styles or worldviews, with Japanese denim as the main axis. And also, that that connects to being a brand that lives on for 100 years. The whole world knows how wonderful Japanese denim is, but despite that, I feel there are no Japanese brands that represent that. For example, like HELMUT LANG, Calvin Klien, Acne, Diesel, etc. in the US and Europe. They do not just sell jeans as a singular item. Rather, they each have their own style and attitude, along with a visual image that everyone can recall in an instant. I am determined that, with Japanese denim as an anchor, TANAKA will lead the world with such styles or worldview that will remain for years to come. First, we will become a brand representing the 2020’s, and then continue on for 100 years. For that, we must increase the number of our team members. As a maison brands do, I hope to form and steady the base of a long living brand with members who hold the same aspirations, as soon as possible.
MR. KUBOSHITA) I have a view of creating a piece that will be a permanent part of MOMA. I wish to give birth to a piece that is complete also as an item. A piece that anybody and everybody can not only wear, but wear in their own style.

Finally, a word to those brands thinking of applying to TFA, please.

Being awarded the TFA, being supported, brings about a year of gaining a power supplement, in addition to your own capabilities. Steadfast your axis, and let’s each do our very best!

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