TENDER PERSON
BIANCA / Yuto Yashige
ビアンカ / ヤシゲ ユウト
TOKYO FASHION AWARD 2023
Winner's Interview
Interview / Aug.7, 2023
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ビアンカ / ヤシゲ ユウト
TOKYO FASHION AWARD 2023
Winner's Interview
Interview / Aug.7, 2023
文化服装学院在学中にヤシゲ氏がビアンカ氏を誘って始動したTENDER PERSONは、ファッションに対する大きな熱量と豊かな感性を有したまま、設立から早10年目を迎えた。海外アーティストも挙って着用するポジティブでパワフルな彼らのピースは、ビアンカ氏が目指す「誰かにとっての宝物」そのもの。楽天ファッション・ウィーク東京で去る3月にランウェイを発表したことも記憶に新しく、今後の更なる活躍が期待される彼らに、ブランドの今、今後について話を伺った。
現在のビジネス概況を教えてください
国内は20アカウント前後で、海外は増減あるのですが5アカウントくらいですね。アカウント数の把握よりも、卸先の店舗での売れ行きだったり、SNSでの扱われ方だったり、取引先の状況はまめにチェックしてバイヤーさんとコミュニケーションを取ることを大切にしています。店舗で商品が並んでいる時点で私たちができることはあまりないのですが、店舗で商品がどういう状況かが常に気になりますね。
ブランドとしては堅実に成長している印象を受けますね
ブランド設立当初は、外国人がジャパニーズカルチャーを買うようにインバウンドで選んでもらえるブランドを目指して国内だけの展開を考えていました。とはいえ、ものづくりとして「日本人が着る洋服」を意識することはなく、自分たちが生み出したいファッションに愚直に向かい合って製作を続けてきました。その結果、TENDER PERSONのクリエイションを評価してくれる場所として、周囲からの勧めもあって海外市場への展開を考えるようになり、海外ショールームと契約してTOKYO FASHION AWARDを受賞し今に至ります。
TFAに応募したきっかけは?
海外展開を考えていた時期だったのと、言葉で表現したりプレゼンテーションするのが苦手な私たちでコンテストは避けてきたところがあるのですが、TFAの審査ではモノを見て感じて理解してもらえるのが良いなと思って応募しました。
TFAを受賞してこの1年間はそのような時間になりましたか?
受賞後に説明を受けたスケジュール通りに進行することに恐怖を覚えましたが、、とにかくあっという間に過ぎた1年間でした。取引先、工場さん、お世話になった先生方、いろんな方が受賞を喜んでくださったので、恩返しを出来た気がして嬉しかったですね。一方で周囲からの期待や応援に応えることをプレッシャーに感じたことも正直あり苦しい時もありましたが、その気持ちを乗り越えて良いコレクションが仕上がり成長できたと思っています。
パリでのショールームはいかがでしたか?
他ブランドの経験値やものづくり、バイヤーさんの評価などを目の当たりにして、自分たちが成長する余地や私たちにしかできない可能性など様々な刺激を得ました。海外ショールームでの反応を受けて、コレクション製作に活かしたり、表現方法の見直しや新しい技術の導入など、ものづくりに対しても向き合う姿勢にも変化がありました。パリへは継続して出展する必要性を感じています。
海外ではどのように評価されていると感じていますか?
今最も評価してくれる市場は韓国で、大型店舗の1階エントランス付近にラックを作ってくれたり、様々なアーティストが着用してくれたりと嬉しい状況です。アメリカのH.Lorenzoもインパクトある商品や、ほぼ1点モノのスペシャルピースとして毎シーズン製作している手編みアイテムをいつもセレクトしてくれます。海外でセールスしていて良いなと思うのは、ブランドとしてのジャンルを問われないこと。メンズ、ウィメンズのようなカテゴライズやテイストの枠に囚われずコレクションを見てもらえます。
今後のブランドの展望を聞かせてください
海外の展開先を増やしたいですし、自分たちの世界観をしっかり伝えられる場所として店舗も持てたらと思います。あと、他の方の視点を入れることでクリエイションにも幅が出たり環境も良くなるので、スタッフを増やしてチームとして体制を整えたいですね。
TFAの応募を検討されているデザイナー、ブランドに伝えたいことはありますか?
ビアンカ氏)デザイナーとして挫折を味わっているタイミングでTFAを受賞したので、受賞したときは驚きと不安が大きかったのですが、とにかくこの1年間は良いことしかなかったので結果的に成長できるきっかけをもらえたと思っています。一緒に頑張りましょう!ヤシゲ氏)他ブランドの皆さんと一緒に行動できたり、パリで美味しいご飯を食べたりと、大人の合宿のような経験も味わえて楽しい時間も過ごせました!
Interview by Tomoko Kawasaki
Photography by Kenji Kaido
TENDER PERSON, started by Mr. Yashige inviting Ms. BIANCA to start a brand together while still attending Bunka Fashion College, has welcomed its 10th year while maintaining their strong passion and rich sensitivity towards fashion. Their positive and powerful pieces which is unanimously favored even by overseas artists, is exactly what Ms. BIANCA aims for when she says, “being someone’s treasure”. Now, while the memory of their runway presentation at Rakuten Fashion Week TOKYO last March is still fresh, we spoke to them who we feel has great potential to advance even further, on the now of the brand and its future.
Please tell us your present business situation.
We presently have 20 or so domestic accounts, and although there are fluctuations in our overseas accounts, we have approximately 5 accounts. Rather than grasping the number of accounts we have, we place importance on things like how our items are handled at retail shops, how our items are portrayed on SNS, frequently checking in on how our retails are doing, and communicating well with buyers. There is not much we can do as soon as our products are lined up at stores, but we are constantly concerned with how our products are being handled at the stores.
Your brand seems to be growing steadily.
When we first started the brand, we were thinking only about domestic developments, aiming to be an inbound brand chosen by foreign visitors to Japan as a Japanese culture. Despite that, we were never conscious of making “clothing that Japanese wear” in our production. We have simply and honestly continued to face and produce the fashion we ourselves wished to create. As a result, we began to think of overseas as a place that will appreciate the creations of TENDER PERSON, and compounded with being encouraged by people around us, we started to contemplate developments in overseas markets, which led to tying a contract with an overseas showroom, receiving the TOKYO FASHION AWARD, and here we are.
What prompted you to apply to TFA?
We were at a time when we were contemplating overseas developments, and because expressing ourselves with words or giving a so-called presentation is a weak point for both of us, we have sort of been avoiding contests, but TFA judges through seeing and feeling creations, which we were happy about, so we decided to apply.
Having been awarded the TFA, how was this year?
We were struck with awe in proceeding according to the schedule explained to us after being awarded…but in any case, it was a year that passed in a blink of an eye. Many, many, people, such as our business customers, factories, teachers that supported us, rejoiced over our winning the award, which made us happy because it felt as if we were able to repay them for their kindness. At the same time, we felt a strong sense of pressure in meeting the expectations of the people around us, living up to their support, so honestly speaking, there were moments when it was painful, but we feel we completed a fine collection through overcoming such feelings, and have grown.
How was the showroom in Paris?
Gaining a first-hand experience in seeing the experience level or production of other brands, how buyers appraise, we were stimulated in a whole lot of ways, such as becoming aware of our margin to grow, possibilities of things only we can do, etc. Having received reactions at the overseas showroom, there have also been a change in our attitude towards facing production, such as making the most of reactions to our collection in its production, reexamining of our expressive methods, introduction of new skills, etc. We feel a need to continue exhibiting at Paris.
How do you feel your brand is being received overseas?
Presently, the market that appreciates us the most is South Korea, with a large-scale shop laying out a rack for us near the first floor entrance, and a variety of artists wearing our creations, it is a happy situation. H.Lorenzo of the US, also selects items with high impact or hand-knit items we create every season as a special almost one-of-a-kind piece. The aspect we enjoy the most about overseas sales is that we are not questioned about our genre as a brand. People look at our collection without being constrained by existing frameworks of categorization or taste, such as men’s, women’s, etc.
Please tell us about your future prospects for the brand.
We would like to increase overseas accounts, and hope for our own shop as a place to surely convey our worldview. Also, we feel, bringing in viewpoints of other people broadens creations, along with bringing about environmental improvements, so we intend to increase the number of our staff, and arrange operations to work as a team.
Is there anything you would like to say to designers or brands presently considering applying to TFA?
Ms. BIANCA) When we were awarded the TFA, it was at a time when we were feeling discouraged as a designer, so when we were notified of the award, we were surprised and strongly anxious at the same time, but this year has been nothing but good, and as a result, we feel it has been an opportunity for us to grow. So, let’s go for it, together!
Mr. Yashige) Moving around with people of other brands, enjoying delicious meals together, etc., was like a summer camp for grownups kind of experience, which enabled us to spend some fun time, too!