TOKYO FASHION AWARD

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Akiko Aoki

AKIKOAOKI

青木明子 / Akiko Aoki

TOKYO FASHION AWARD 2023
Winner's Interview

Interview / Nov. 28, 2023

青木明子 / Akiko Aoki

2015SSにスタートし、独自のフィロソフィーとスタイルを持つウィメンズブランドとして確実な成長を遂げている「AKIKOAOKI」。直近ではアイコニックなシェイプでファッショニスタを虜にさせているシューズラインの印象が強い人も多いだろう。国内外含めて今後の更なる活躍が期待されるブランドについて、デザイナー青木氏にこれまでの軌跡と今後の展望について話を聞いた。

ブランドの特徴を教えてください

女性の身体のシェイプを再構築し、実際に袖を通していただくことで、はじめて衣服のシルエットが明らかになるアプローチが特徴ですね。女性の身体そのものに対しては、ある程度の距離を持って考えることで、新しくユニークなシェイプを作り出し、着て感じていただける美しさを追求しています。

青木明子 / Akiko Aoki

クリエイションで大切にしていることは?

最近だと、ぱっと見での刺激物になり過ぎないことを意識しています。現代社会においては、SNSの発達も相まって刺激的なものに中毒的な習慣があると思います。でも、実は瞬間的な刺激は長期的には記憶に残りずらいものだと思うんです。それよりも自分の暮らしや思想に時間をかけて馴染むファッションであることを目指しています。 また、状況によっては少しネガティブな意味で捉えられることもある “ 流行 ” という概念に対しても私はポジティブで、時代が移り変わる中でブランドも自分も、変わることのないフィロソフィーを持ちながらも、同時に、フレキシブルに変化していくべきだと思っています。一見、真逆に見える、この2つの概念を共存させていくことが自分にとっては大切です。

ビジネス概況についても聞かせてください

現在国内は約20アカウント、海外は6アカウントのお取引先があり、シーズンを経るごとに伸びています。DtoCとして始めた、Three Treasuresとの協業のシューズラインも、好調に推移しています。ECはコロナ禍でスタートし、シューズはEC販売に向いたプロダクトとして始めました。最近では、韓国のアーティストが履いてくれたり、既存のブランドとはこれまで接点のなかった層や男性にもシューズを選んでいただけていて、シューズがブランドの入り口になり、そこから洋服を買ってもらえるという流れが出来てきています。

青木明子 / Akiko Aoki

今回TFAに応募したきっかけは?

コロナを経て、ショーをやりたい、海外に挑戦したいと考えていたので応募しました。

東京で久々の発表となった23AWシーズンのショーは実際どうでしたか?

ショーはとても発信力があるプレゼンテーションですし、ルックや展示会では表現できない世界観、ライブ感があるので、ブランドとしてのアティチュードを見せたいと思って挑みました。メディア露出も増え反響が大きかったですし、東京でショーをやったブランドとしてビジネス的な効果もあり、実際にやってよかったです。今回ショーを行ったことでデザイン面での課題にも気づくことができました。

青木明子 / Akiko Aoki
Provided by AKIKOAOKI

パリでのショールームはいかがでしたか?

いろんな国のバイヤーが来場してくださり、日本とは全く違う反応やセレクトをしていただき、勉強になりました。オリジナリティのあるブランドを探していることが良くわかりましたし、国によって異なる気候や需要あるサイズレンジなどのデータを集められたことは大きな収穫です。23AWで初めて参加したときにはドバイと韓国が、24SSでは韓国がさらに増え、フランスの取引先が決まりました。23AWはショーを開催する前提でのコレクションだったので強いピースが多かったのですが24SSではパリの街で感じたリアリティを入れ込みたいと思って制作をして、着る人のスタイル、生き方に溶け合う余白のある服を意識しました。

どのような手応えを感じましたか?

テーラリングやドレスに対する理解が海外マーケットはありますし、日常でもそういった洋服を着るシーンがあるので、説明をしなくてもブランドとしての狙いに共感してもらえた感覚があります。アジア圏以外で日本ブランドがどのように受け入れてもらえるのかは未知数なので、今後もショールーム参加を続けて挑戦していきたいと思います。日本特有の強みとしては、素材感、特に合繊の後加工が独特だと思われていて、日本にしかないテック、クラフトには可能性があるように感じています。

TFAプログラムを通してこの一年間は、どんな経験になりましたか?

自身の意識が大きく変わり、海外を意識したものに変わってきたと思います。幅広い観点でブランドを見つめ直すことが出来て、今後のブランドの方向性を考えるきっかけになりましたね。

Interview by Tomoko Kawasaki
Photography by Kenji Kaido

ILaunched in 2015SS, “AKIKOAOKI”, is growing surely as a women’s brand that has a distinctive philosophy and style. Recently, they are probably many people who have a strong impression of their iconically shaped shoes line, which has captivated the hearts of fashionistas. This brand is expected to excel even further both nationally and internationally. We spoke to their designer, Ms. Aoki, regarding the brand’s path up to here and its future prospects.

What characterizes your brand?

My approach in which the silhouette becomes apparent for the first time after reconstructing a women’s body and having women actually wear it, characterizes my brand. I maintain a certain distance when contemplating about women’s bodies, thereby creating new, unique shapes, in pursuit of beauty that can be felt when worn.

What is it that you hold dear in your creations?

Recently, I am conscious of not being overly sensational at first glance. In modern society, compounded with the advancement of SNS, I think there exists a custom of being intoxicated by stimulating things. But I think that in truth, momentary stimulation does not remain in one’s memory for long. Rather than being a passing memory, I aim to create fashion which sinks in and becomes attached to one’s lifestyle, philosophy over a long period of time. Furthermore, although the word “trend” is sometimes regarded as having a negative nuance, I think of this concept as being a positive thing. I feel it is important for both the brand and myself, that while maintaining an unwavering philosophy in these fluctuating times, at the same time, we need to be flexible, and change along with the times. It is important for me to have these seemingly completely opposite concepts co-exist.

How is your present business situation?

Presently, we have approximately 20 domestic accounts and 6 overseas accounts, with business increasing every season. The shoes line we started in cooperation with Three Treasures as a DtoC is developing favorably. We started EC amid the corona pandemic and started shoes as a product fit for EC sales. Recently, with Southern Korean artists wearing our shoes, along with men, who we had no contact within our existing brand choosing to wear our shoes, a pattern of shoes being an entrance to the brand, then extending to buying clothes is beginning to form.

What prompted you to apply to TFA this time around?

Having experienced the corona pandemic, I started to think, I want to present a show, I want to challenge overseas, so I applied.

青木明子 / Akiko Aoki
Provided by AKIKOAOKI

The 23AW was your first show in a while. How was it in truth?

Shows are extremely powerful forms of presentation, which allows for not only expressing a worldview that cannot be expressed in lookbooks or exhibits, with a sense of live, so I challenged it with the hope to express the brand’s attitude. Thanks to an increase in exposure, we received grave response, along with business results as a brand who has presented a show at Tokyo, we did well. Also, doing a show presentation this time around enabled me to realize some issues I have in design aspects.

How was the Paris showroom?

Buyers from all different countries came to visit, through which we received both reactions and selection differing largely from Japan, and I learned a lot. It was clear that they are looking for brands with originality, and being able to gather data on different countries, such as difference in climates, demand in size range, has been an enormous gain. When we first participated in 23AW, we acquired accounts in Dubai and South Korea, with a further increase of South Korean accounts in 24SS, and even one account in France. The 23AW was a collection created under the premise that we will be presenting a show, so it contained powerful pieces, but in 24SS, I created with the wish to apply the reality of things I felt in the city of Paris, conscious of creating clothes with margin to blend into the styles, lifestyles of people who wear them.

What kind of response did you feel?

In overseas markets, there exists an understanding towards tailoring and dresses, and because they have scenes in everyday life in which such clothes can be worn, I feel they sympathize more with the brand’s aim without explaining. How Japanese brands will be received in markets other than Asian regions is still unknown, so I intend to keep challenging by continuing to participate in showrooms. As a forte characteristic to Japan, there is the feel of materials, especially, the post processing of synthetics is thought to be unique, so I think there are possibilities in techniques, skills, crafts that exist only in Japan.

青木明子 / Akiko Aoki

Finally, a word of advice to designers, brands considering applying to TFA, please.

It is a truly enlightening experience, so I urge you to apply. It is an award in which several brands are chosen, which gives you insight into how your brand is being seen objectively, and becoming aware of differences in brands holds great importance. The presenting of a show also is a place where one can create an impression of the brand, utilize it as PR, so there are no negative aspects in doing it. The schedule after receiving the award is harsh … but I recommend sweating it out, even if it means pushing yourself a bit. In the end, you will realize that your capacity has increased, too!

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