TOKYO FASHION AWARD

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株式会社阪急阪神百貨店
第一婦人服商品統括部
婦人服第一商品部 バイヤー
島井 千穂子

HANKYU HANSHIN
DEPARTMET STORES, INC.
Buyer
Women's Fashion Department
Chihoko Shimai

Tomomi Miyamoto

TOKYO FASHION AWARDの審査員に任命された時の気持ち。

最初にお話を頂いた際には、恐れ多いという気持ちの方が強かったですが、主旨等をお聞きし、主に海外ブランドを中心に取り扱っている立場から見て、改めて今後国内デザイナーを海外へ発信してゆく機会を作る大きなプロジェクトに微力ながらお手伝いが出来る事を大変光栄に思い、気を引き締めて楽しみながら務めさせて頂こうと思いました。

世界に数あるアワードの中で、TOKYO FASHION AWARDはどのようなアワードだと思いますか。

私は、海外で発表し活躍する新進デザイナーをリサーチしたり、新規導入する際には、海外での世界的なコンテストの受賞歴を参考の1つにしています。日本人デザイナーのクリエーションや斬新さというのは海外のショールームで会話をしていても、特別視され、期待されていると感じることも少なくありません。TFAには、そういった日本人デザイナーを発掘したいと思っている海外マーケットへ最新の日本のマーケット情報を発信する非常に重要な役割を担うアワードだと思います。

どのような点を重視して審査されましたか。

一次審査においては、商品ではなく過去のカタログや写真を拝見しての選考でしたので、まずはそちらを拝見して伝わってくるブランドの世界観・オリジナリティを感じ、この商品を見てみたい!と思えるかという直感をまずは大切にしました。その次に、細かくテーマを読み、ファブリックやデザイン、スタイリングの独創性、コレクションまたは写真構成の印象などを重視しました。

TOKYO FASHION AWARDや東京のブランドに期待することは?

今回、メンズ・レディース・雑貨と自身の担当しているカテゴリーを越えてエントリーブランドを拝見して思ったことですが、これから海外へ東京ブランドを広めていくためには、言うまでも無く、そのブランドが他にはない強みを持ち、いかにそれを押し出して訴求できるかが、一番の鍵になると思います。そのためには、ブランド側には、まず一目で見た時に「ブランドの強みが何か」を相手に訴えかけられる訴求力が必要であり、TFAはそのブランドの魅力をさらに後押しするプロモーションが必要だと思います。今回受賞される方々が海外のマーケットで多くの人々の目に留まり、海外で広く活躍されることを期待しております。また、そういったデザイナーを発信するTFAが海外でも評価され、TFAで受賞歴のあるブランドが常に注目を浴びる様になればと思っております。

How did you feel when you were appointed as a jury for the TFA?

When I first heard about it, it was more of a humbled feeling. But then I was told about the whole idea behind it. From the standpoint of handling mainly overseas brands, I was honored to be able to help out that I could in a large project for creating opportunities to send Japanese designers overseas. I decided to focus my mind, play my part and have a great time.

Globally, fashion contests and awards have been increasing. Of these, what type of award do you think the TFA is?

I have been researching young designers who have been presenting and doing well overseas. While introducing somebody new, I take into account whether or not they have received any awards in international contests. Many times, when you engage in a conversation in a showroom overseas, the creations or originality of Japanese designers are regarded with as being exceptional and expectations for them are very high. The TFA is an award that assumes the extremely important role of providing information about the latest Japanese market to the overseas market that wants to discover such Japanese designers.

Points of Judgment (What types of points were emphasized when judging?)

During the initial screening, the selection was done observing past catalogs and photos instead of viewing the actual product. I first gave more importance to instinct, trying to feel the perspective of the world and the originality of the brand that was brought on through the catalogs and photos, and tried to see if I felt that I would like to take a look at the actual product. Then, I read the theme in detail, and placed emphasis on the creativity and originality of the fabric, design and styling and the overall impression of the collection or the portfolio.

Things to expect from the TFA itself and entry brands (Tokyo brands)

This time, I went beyond the men’s, women’s, goods categories and the categories that I was in charge of, and looked at the brands that had entered the contest. I felt that in order to spread the Tokyo brand overseas from now on, it goes without saying that the brand should have a competitive edge like no other brand. Also, bringing this strength to the forefront and appealing it will be the key factor. For that, the brand needs to have an appealing power such that the moment someone looks at it "the forte of the brand" should appeal to that person. I think TFA needs promotion to further boost the appeal of a brand. Those who will win the award this time will catch the eyes of a lot of people in the overseas market, and will be expected to succeed overseas. Also, TFA, which provides such designers, is expected to be recognized overseas as well. I feel it would be great if the brands that have received the TFA are always in the spotlight.

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